Takže popri ľudových autách s motormi 2,0 TDI (malé audiny, seaty, škodovky a volkswageny) sa teraz aféra má týkať aj špičkových prémiových modelov, ako VW Touareg, Audi A4, A5, Q5, A6, A7, Q7 a A8. A v neposlednom rade aj Porsche Cayenne Diesel a Porsche Macan Diesel. A to je už ozaj silná káva, pretože nejednému človeku napadne, čomu sa dnes ešte dá veriť. Čo a kto všetko bol oklamaný a podvedený?

Už sa zdalo, že kauza dieselgate je v tretej tretine zápasu. No naopak, zdá sa, neskončila ešte ani tá prvá...

Už sa zdalo, že kauza je v poslednej fáze zápasu. VW zrealizuje najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii. V nej všetkým motorom deaktivujú oblbovací softvér (aj keď mi nie je jasné, ako by riešili tú ťažšiu časť - zabezpečenie, aby dotknuté autá vyhovovali homologácii a spĺňali emisnú normu). Čelili by viacerým súdom, nevyhli sa pokutám, možno by pokračovali vo vyvodení osobnej zodpovednosti za megaprešľap na úrovni viacerých manažérov... Včera však prišla z USA ďalšia rana. EPA obviňuje, alebo prinajmenšom podozrieva, z klamlivého softvéru aj ďalší, veľmi rozšírený motor 3,0 V6 TDI. Čo je horšie, že v tomto prípade sa jedná o aktuálne modely a modely pre r2016!
 

Rekapitulácia dieselgate k novembru 2015


* v r2014 vedci z West Virginia University prvýkrát nahlas prezentovali opakovane odmerané násobné prekročenie povolených emisií NOx pre 2,0 litrový motor typu EA189. Že motory v reálnej prevádzke vykazujú oveľa väčšie emisie, než na valcovej brzde v laboratóriu.


* Ďalšie testy a pátranie vyústili do aféry dieselgate, nad ktorou po dodaní podkladov od CARB (Clean Air Research B) prevzala záštitu veľká EPA. Skúmanie dokázalo, že motory EA189 sú vybavené softvérom, ktorý dokáže rozoznať testovanie od reálnej prevádzky. Na základe toho upraví chod motora novým programom tak, aby vylučované emisie NOx zodpovedali stanoveným normám. V reálnom svete však tieto hodnoty motory 2,0 TDI EA189 prekračujú aj 40-násobne! A tento problém sa už týka aj motorov objemu 1,6 l TDI.


* Manažment VW sa pod ťarchou argumentov po pár dňoch k podvodu na motoroch predaných v USA priznal a s EPA začal úzsko spolupracovať. Nasledovali testy aj v iných krajinách a VW priznal, že podvodný program je použitý v zhruba 11 miliónoch motorov predaných v priebehu 5 rokov po celom svete. V USA je to asi 482 000. Omnoho viac v dieselom posadnutej Európe. V ostatných 10,5 milióne motorov vraj síce daný softvér je, no vraj nie je aktívny - tvrdí manažment VW. Emisná norma Euro5 je totiž menej prísna.


* Od januára 2016 sú v Európe odsúhlasené zvolávacie akcie pre majiteľov áut s danými motormi. Oficiálne je ich cieľom na starom kontinente preverenie, či je daný softvér aktívny a tiež následné opravy, samozrejme, na náklady VW. Mnohí však tento krok považujú za priznanie dieselgate aj v Európe...

* Viaceré krajiny Európy a Ázie zakázali predaj modelov s daným motorom až do definitívneho vyšetrenia situácie.


* EPA a CARB tvrdia, že podvodným softvérom sú vybavené aktuálne špičkové modely Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L a tiež Q5 pre modelový rok 2016. Okrem toho Porsche Cayenne Diesel 2015 a VW Touareg 2014. Prekročenie povolených limitov emisií NOx síce nie je tak extrémne, ako v prípade 4-valca, stále je to však 9 násobne viac ako povoľuje norma.
 

* Na prvý pohľad je to oveľa menší problém. V USA sa totiž týka len asi 10 000 áut od roku 2014. Ak je však pravdou aj tento problém a postihnutý motor používa množstvo áut po celom svete, veci vôbec nevyzerajú dobre. 


VW je v nezávidenia hodnej situácii, no pravdou je, že sa nejedná o žiadne spiknutie ani vis major. Doposiaľ značke hrozilo zaplatiť pokutu vo výške 18 miliárd dolárov, čo v konečnom dôsledku po rýchlom priznaní a ochote spolupracovať s tamojšími úradmi mohla byť oveľa nižšia suma. Za nový podvod hrozí značke ďalšia pokuta vo výške 375 miliónov dolárov, a to stále nemusí byť koniec.
 

Šéfovia Audi USA a Porsche North America sú novým obvinením veľmi zaskočení. Šéf Audi Brad Stertz žiada organizáciu EPA o podrobné data a objasnenie, ako svoje závery dosiahli. Boss Porsche dokonca vydal prehlásenie, že model Cayenne diesel je vraj "plne kompatibilný". Tak či onak, obe značky by mali v USA a Kanade zastaviť predaj modelov s uvedenými motormi 3,0 V6 TDI. Inak hrozí strata certifikátu EPA, bez ktorého nie je možné predávať autá v USA vôbec.
 

Nemalé rozhorčenie nad situáciou vyjadrili aj členovia kongresu, ktorí sa v spoločnom prehlásení pýtajú, kam až podvod VW siaha a ako je možné, že zostal neodhalený. Pritom naznačujú, že VW Group bude vážne pykať, lebo všetci majú hrať podľa rovnakých pravidiel. Ako sa dalo čakať, akcie VW za ostatné dva dni znova zásadne klesli a to nemusí byť koniec akciových prepadov, keď sa ukáže, že aj v tomto prípade je podvod krutou realitou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Oficiálne stanovisko automobilky v plnom znení bez úprav:
 

Wolfsburg, 2. novembra 2015 – Koncern Volkswagen AG v pondelok dostal oznámenie amerického úradu na ochranu životného prostredia EPA (Environmental Protection Agency), že vozidlá s naftovým motorom V6 TDI sú vybavené softvérovou funkciou, ktorá v procese schvaľovania nebola dostatočne popísaná.

Volkswagen AG zdôrazňuje, že pri naftových agregátoch V6 3.0 TDI nie je inštalovaný nijaký softvér, ktorý by nepovoleným spôsobom ovplyvňoval hodnoty výfukových plynov. Volkswagen bude s EPA spolupracovať v plnom rozsahu, aby sa skutkový stav bezvýhradne objasnil.