S blížiacim sa koncom roka prichádzajú prvé bilancie a predsavzatia do budúcnosti. Z toho, čo však pred koncom roka 2021 hlása Medzinárodná energetická agentúra (IEA), mnohí motoristi nadšení nebudú. Dokonca ani z predpovedí a predsavzatí na najbližšie obdobie. Úzko to totiž súvisí s novými autami, ich predajom a prechodom k elektromobilite. IEA verejne vyzýva EÚ, aby rýchlo prijala opatrenia na zamedzenie predaja SUV. Podľa informácií z agentúry, sa totiž SUV len v roku 2021 postarali o navýšenie emisií CO2 o ďalších 120 miliónov ton. V priebehu roka 2021 pribudlo na cestách celého sveta 35 miliónov nových SUV a spolu s ostatnými SUV na trhu sa postarali celkovo o 900 miliónov ton CO2 v ovzduší.

Ich popularitu treba zastaviť!

„Vozidlá SUV patria medzi hlavné zdroje rastu emisií oxidu uhličitého súvisiaceho s energiou za posledné desaťročie,“ konštatuje vo svojej správe IEA. Podľa nej je jediným riešením obmedzenie predajov SUV pomocou rôznych legislatívnych nástrojov (napr. vyššie zdanenie SUV a pod.). Veľkú nádej IEA vkladá aj do elektrifikácie vozového parku. Podľa jej zistení rastúci predaj elektromobilov v roku 2021 aspoň „neutralizoval“ nárast emisií CO2 z nových SUV na trhu. Ako však pripomína, elektrifikácia veľkých a ťažkých SUV, nie je riešením. Elektrické autá musia byť menšie a ľahšie.

EÚ má problém s tým, že emisie CO2 nových áut napriek veľkému legislatívnemu tlaku rastú. Po obmedzení naftových motorov a prudkom náraste hmotností aj veľkostí áut dochádza k presnému opaku toho, čo si politici mysleli. Samozrejme z toho vinia predovšetkým segment SUV. Podľa Environmental Energy Bureau (EEB) spotrebujú SUV približne o 20 % viac energie, než priemerne veľké bežné auto. Do debaty sa pridáva aj JATO Dynamics, ktoré si všíma obľubu SUV na úkor menších a ľahších áut. Tým, že automobilky pretláčali corossover a SUV ako koncepciu s vyššou pridanou hodnotou, výrazným spôsobom zmenili preferencie zákazníkov. Marketing ich navyše pretláča ako bezpečnejšiu a príťažlivejšiu alternatívu k bežným autám. A nehodlajú na tom nič meniť, pomocou vyšších marží totiž financujú elektrifikáciu a vývoj nových technológií pre posledné autá so spaľovacími motormi.

A ako je to na Slovensku? „Ak pripočítame nelogické finančné zvýhodnenie registrácie starých jazdených vozidiel dovážaných na Slovensko a chýbajúcu podporu bezemisných (elektrických) alebo nízkoemisných (napr. plug-in hybridných) vozidiel, tak výsledok je, že Slovensko sa prepadáva na najhoršie priečky medzi európskymi krajinami v emisiách a priemernom veku vozidiel osobnej dopravy,“ poznamenáva k situácii za posledných jedenásť mesiacov výkonný viceprezident ZAP SR. Slovensko malo podľa Inštitútu environmentálnej politiky v roku 2019 druhé najvyššie emisie z novozakúpených áut v Európskej únii. Tento trend je spôsobený práve veľkou popularitou SUV so spaľovacími motormi. „SUV-čka sú obrovskou záťažou pre našu planétu a zdrojom znečistenia vzduchu, ktorý každodenne dýchame. Možno je načase spýtať sa, či máme v mestách tak veľa ľudí, ktorí tieto autá naozaj potrebujú alebo ľudia podľahli marketingu, ktorý nám však o negatívach nehovorí,“ povedal europoslanec Martin Hojsík. „V budúcnosti nebude možné, aby sme po meste jazdili všetci SUV-čkami, budeme sa musieť prispôsobiť a na prepravu na malé vzdialenosti používať elektromobily,“ pridal sa ďalší europolanec Róbert Hajšel a doplnil, že ľudia si pravdepodobne za používanie SUV v budúcnosti priplatia.

zdroj: Euractiv