Súčasťou Európskeho kódexu pre elektronickú komunikáciu je okrem regulácie cien volaní cez hranice a ďalších telekomunikačných noviniek aj dôležitý bod, ktorý urýchli adopciu digitálneho rozhlasu. V kódexe sa doslova píše:

„Každý prijímač autorádia integrovaný do nového vozidla kategórie M, ktorý bude v ponuke na trhu v Únii od ... (dva roky po nadobudnutí účinnosti tejto smernice), bude musieť v sebe obsahovať prijímač schopný prijímať aspoň rádiové služby poskytované prostredníctvom digitálneho terestriálneho rozhlasového vysielania.“ 

Smernicu ešte čaká euroúradnícky kolotoč. Ak to stihne začiatkom nového roka, čakajú nás dva roky zavádzania novinky do nových áut. Takže časom si auto bez DAB prijímača už nekúpite. Inými slovami, všetky nové automobily kategórie M (osobné automobily a autobusy) budú musieť obsahovať prijímač digitálneho pozemného vysielania. Potom budú mať členské štáty EU dva roky na to, aby povinnosť digitálneho rádia zahrnuli do lokálnych zákonov.

Najneskôr v roku 2021 by automobilky mali definitívne ponúkať len autorádiá schopné prijímať aj digitálny signál. Najmenší problém s tým budú mať v Nórsku, kde analógové vysielanie zrušili už v roku 2017 a v krajine šíria už len signál DAB+. Pred ukončením analógového rádiového vysielania sú aj v Dánsku a Švajčiarsku. Aby sme si rozumeli, direktíva neprikazuje autorádio v aute povinne mať. Len ak už je súčasťou výbavy, musí byť schopné prijímať aj digitálny signál, Rovnako krajiny nemusia nevyhnutne prejsť na čisto digitálne vysielanie, ale táto smernica prechod určite urýchli.

Ak bude zavádzanie naozaj postupné a „bezbolestné“, akože mnohé automobilky už dnes autorádiá s modulom DAB montujú automaticky, nemusíme sa obávať náhleho zvyšovania ceny, veď položka je to vzhľadom na cenu auta naozaj nepodstatná a pri masovom rozširovaní týchto rádií ju možno ani nezaregistrujeme. Na druhej strane, digitálne vysielanie umožňuje oveľa účinnejšie poskytovať vodičom dopravné informácie a komunikovať s nami aj v prípade väčších nehôd či rozsiahlych katastrofických udalostí. A to už nehovoriac o kvante informácií či služieb, ktoré bude možné takto poskytnúť posádke priamo do auta cez rádio. 

Povinným digitálnym autorádiom sa to zďaleka nekončí

Mňa skôr desia pochybné návrhy Európskej komisie, ktorú vedie v mojich očiach nie práve príčetný Jean-Claude Juncker. V máji totiž vyrukoval s návrhom 15 systémov, ktoré majú zaručiť, že do roku 2050 by už na cestách nemal zahynúť žiaden človek, ba dokonca nikto by sa už nemal vážne zraniť. Niektoré systémy sú už realitou, ako napríklad nekonečne užitočný systém snímania tlaku v pneumatikách. Niektoré sa týkajú len nákladných áut a autobusov. Podľa návrhu by od roka 2021 (to je o dva roky, priatelia!), nové autá mali obsahovať toto všetko:

1. Automatický núdzový brzdový systém (AEBS),
2. Detektor alkoholu v dychu,
3. Detektor ospalosti a únavy vodiča,
4. Detektor rozptýlenia (nepozornosti) vodiča,
5. Záznamové zariadenie (čierna skrinka),
6.  Signalizácia núdzového zastavenia (ESS),
7. Prísnejší čelný crash test, s plným prekrytím, predpokladá o.i. zdokonalenie bezpečnostných pásov,
8. Zlepšenie ochrany chodcov a cyklistov pri kolízii, vrátane bezpečnostného skla,
9. Inteligentný asistent (obmedzovač) rýchlosti,
10. Asistent jazdy v jazdnom pruhu,
11. Zlepšená ochrana pred bočným nárazom,
12. Cúvacia kamera alebo iné snímače,
13. Systém kontroly tlaku v pneumatikách,
14. Detekcia zraniteľného účastníka premávky so signalizáciou vpredu a na bokoch vozidla (dodávky, nákladiaky, autobusy),
15. Zlepšený prehľad o zraniteľných účastníkoch priamo s miesta vodiča (nákladiaky a autobusy).

Nepochybne viaceré veľmi užitočné pomôcky a mnohé v rámci bezpečnostných pretekov výrobcova už do áut montujú. Nechcem teraz vyzerať ako úplný spiatočník, len som si nie celkom istý, či je toto naozaj smer k beznehodovým cestám. Aby sa totiž nestalo, že skôr, ako autá začnú jazdiť naozaj samy, bude vodič obkľúčený množstvom systémov, ktoré naopak jeho zodpovednosť akoby znížili. Veď uvidíme.

A teraz môžeme spokojne začať diskusiu, či sa nám takýto (ďalší) zásah euroúradníkov do súkromia v našich autách páči alebo nie, a čo všetko dobré alebo zlé digitalizácia autorádií či iné akože pomôcky môžu priniesť.