Ako jeho náhrada prichádza do úvahy náplň s označením R1234yf. Problém je v tom, že toto médium je mierne horľavé. Nepopierajú to ani samotní výrobcovia. Mercedes však prišiel na to, že pri čelnej zrážke v prípade kontaktu kvapaliny s horúcim povrchom motora môže dôjsť k zapáleniu celého auta. Z dvadsiatich crashtestov došlo k dvadsiatim vznieteniam. Je teda logické, že automobilka odmieta novú chladiacu zmes používať vo svojich autách.

 

Vzbura sa samozrejme nepáči Európskej únii, ktorá prostredníctvom svojho komisára pre priemysel Antonia Tajaniho vyzvala Nemecko, aby zakročilo proti Mercedesu. Krajina dokonca dostala 10 týždňové ultimátum.

 

Výrobcovia danej chladiacej zmesy tvrdia, že podľa ich testov je R1234yf bezpečná. Mercedes oponuje, že testy uskutočnili nesprávne.

Chladiace médium R134a je nebezpečné a od 1. januára sa v EÚ nesmie používať.

V čom spočíva nebezpečnosť doteraz používanej látky R134a? Samozrejme ide o ekológiu. Tento fluorovaný uhľovodík môže podporovať globálne otepľovanie. Naproti tomu je však nehorľavý.

 

Európska komisia zároveň upozornila na to, že automobilkám neprikazuje akú chladiacu zmes majú používať. V podstate im iba zakazuje využívanie jedného média s označením R134a. Automobilky môžu podľa Bruselu využívať iné spôsoby chladenia. Napríklad môžu využívať CO2, alebo vyvinúť niečo úplne nové. Únia však zabudla na to, že vývoj nového systému klimatizácie chvíľu trvá. Dovtedy majú automobilky len dve možnosti. Buď budú používať staré a zakázané chladiace médium R134a, alebo s minimálnymi nákladmi prejdú na nové R1234yf, ktoré môže pri náraze spôsobiť požiar.

 

Nemecký úrad pre automobilovú dopravu (KBA) pripravuje sériu crashtestov s rôznymi typmi od niekoľkých výrobcov zameranú práve na zistenie nedostatkov novej chladiacej náplne. Berlín neurobí nič, kým nebudú známe výsledky testovania.

 

Prečítajte si aj:  Nová náplň do klimatizácií je podľa Mercedesu nebezpečná