Obdobie pandémie koronavírusu poriadne zahýbalo aj svetom automobilovej výroby a predaja. Výrobné pásy sa zastavili, sklady jednotlivých komponentov vyprázdnili a predaje nových áut spadli na historické minimá. To, samozrejme, spôsobilo nemalé finančné starosti a nejedna vyčerpaná automobilka bojuje o vlastnú existenciu, EÚ preto sľúbila finančnú pomoc. Ešte nedávno sa však živo diskutovalo o formách a podmienkach, za ktorých ju jednotliví výrobcovia dostanú. Objavili sa dokonca úvahy, že peniaze dostanú len tí, ktorí ich následne použijú výlučne na „zelené“ projekty a mobilitu budúcnosti. Ako sa však ukázalo, reálne starosti výrobcov sú omnoho vážnejšie a tvrdé podmieňovanie „zelenej“ pomoci by nakoniec mohlo skončiť masívnym prepúšťaním a nárastom celoeurópskej nezamestnanosti. EÚ preto prichádza s reálnejším modelom pomoci.

Peniaze budú, ekológia je však stále dôležitá

O finančnej pomoci konkrétnym producentom rozhodujú národné vlády jednotlivých krajín, nemajú však povinnosť žiadať od prijímateľov pomoci ekologické podmienky. Neznamená to však, že pomoc nebude nijako podmienená. EÚ to necháva na posúdení a rozhodnutí jednotlivých krajín. Zaujímavým príkladom je Francúzsko, ktoré dalo "dotovaným" aerolíniám Air France podmienku, aby zrušili väčšinu vnútroštátnych letov a prenechali tak zákazníkov národným rýchlovlakom.

Bez výplaty dividend

„V súčasnom režime bude podpora prichádzať prijímateľom aj s niektorými obmedzeniami, ako napríklad zákaz vyplácania dividend, či bonusov pre manažérov spoločností,“ hovorí Margrethe Vestager, komisárka EÚ zodpovedná za dohľad nad európskymi dotáciami. „Pomoc musí byť transparentná, jednotlivé spoločnosti preto budú musieť vypracovať správu o využití prijatej pomoci a plnení niektorých povinností súvisiacimi s ekologickými transformáciami,“ dodala ďalej. Týka sa to však všetkých spoločností, nielen automobiliek. Jedným z prvých producentov, ktorému EÚ schválila garantovanú pôžičku 5 mld. eur, je Renault. V jeho prípade údajne rozhodla orientácia automobilky na elektrické autá. "Renault je veľmi dôležitým európskym výrobcom zamestnávajúcim až 73 000 ľudí, navyše sa zaoberá výskumom, vývojom a aj výrobou novej generácie elektrických áut,“ uviedla vo vyhlásení Margrethe Vestager. Ako sa teda zdá, aj po zmiernení „zelených“ podmienok pomoci zostáva environmentálne zameranie jednotlivých automobiliek jedným z najrozhodujúcejších faktorov, ktoré môžu pri rozhodovaní výšky dotácie nakoniec zavážiť.

zdroj: Europe Daily News, Globsec, European Commision