Ekológia je dnes na pretrase takmer v každej oblasti ľudskej činnosti. Doprava je pritom snahou o „ekologizáciu“ zasiahnutá asi najviac, akákoľvek zmena v tejto oblasti má totiž okamžitý účinok. Slovíčko „Ekológia“ tak naberá ešte údernejší účinok, než doteraz hojne využívaný argument „Bezpečnosť“. Je to však zlé? Nie tak celkom, hoci je pravdou, že za ekológiu sa dnes často ukrývajú aj aktivity, ktoré v skutočnosti nemajú s ochranou prírody takmer nič spoločné. To by však nemusel byť prípad obmedzenia max. rýchlosti nových áut. Už dlhšie sa totiž hovorí o znížení tohto limitu na nižšiu úroveň, ktorá by pomohla nielen bezpečnosti, ale predovšetkým už spomínanej ekológii a vplyvu individuálnej osobnej dopravy na životné prostredie.

Výkon nových áut stále rastie, čo s tým?

Ako uvádza analýza nemeckého inštitútu Duisburg CAR, priemerný výkon nových osobných áut predaných v roku 2020 bol 121 kW (165 k), čo je o 5 kW (7 k) viac než rok predtým.  Ich priemerná max. rýchlosť je pritom až 202 km/h, čo začína byť problémom. Možnosť vyššej max. rýchlosti totiž dvíha aj riziko spojené s bezpečnosťou premávky a v neposlednom rade aj neekologickú prevádzku vzdialenú podmienkam, pri akých sa robia homologizačné merania. V skutočnosti tak autá produkujú omnoho viac emisií, než sa predpokladá. Riešenie? Vraj plošné obmedzenie max. rýchlosti na 180 km/h. Ako upozorňuje Ferdinand Dudenhöffer z analytického týmu Duisburg CAR, za rastúcimi výkonmi nových áut stojí predovšetkým štátna podpora silných plug-in hybridných modelov s nezmyselne výkonnými pohonnými reťazcami. Podľa zistení je totiž priemerný výkon nových firemných plug-in hybridov v Nemecku až 130 kW (177 k), zatiaľ čo autá súkromných osôb kupujúcich autá bez podpory dosahujú priemerný max. výkon 115 kW (156 k).

STE ZA OBMEDZENIE MAX. RÝCHLOSTI NOVÝCH ÁUT NA 180 KM/H?
  • Áno ( 21% )

     

  • Nemám jednoznačný postoj ( 5% )

     

  • Nie ( 74% )

     

Odpovedalo 228 ľudí  

Celoplošné nariadenie za dverami?

Európska komisia začína o plošnom legislatívnom obmedzení max. rýchlosti nových áut na 180 km/h hovoriť stále častejšie. Zatiaľ je všetko len v rovine úvah, tlak ekologických organizácií a ich argumentov však silnie, a tak je možné, že sa ho čoskoro celá EÚ aj dočká. Či by to nakoniec znamenalo až takú zmenu, neviem, v podstate nejde o nič strašné. Každopádne už to, že s tým postupne nabiehajú aj jednotlivé automobilky, o niečom svedčí. Ich vývojové oddelenia pritom často už v predstihu disponujú informáciami o legislatívnych zmenách pripravovaných do schvaľovacieho procesu. Či a kedy sa obmedzenia max. rýchlosti dočkáme, je každopádne nateraz vo hviezdach.

zdroj: CAR-future