Generálny riaditeľ Volkswagenu v rozhovore s britským týždenníkom Autocar pripustil, že inžinieri firmy momentálne skúmajú a posudzujú nové predpisy a v priebehu nasledujúcich týždňov by malo padnúť definitívne rozhodnutie o tom, či budú uvedené modely pokračovať alebo nie. Šance sú ale minimálne.

Pôvodne sme mali veľmi dobrý plán, v ktorom sme si mysleli, že norma EU7 je neprekonateľnou prekážkou, ktorá urýchli elektrifikáciu,“ povedal Schäfer na autosalóne v Los Angeles. „Plánovali sme preto malé elektromobily pre Volkswagen, Škodu i Seat, ktoré by prišli v roku 2025. V podstate sme tým chceli nahradiť spaľovacie motory v malých vozidlách, ako je Polo, pretože autá sa kvôli novej norme predražia do tej miery, že nemá zmysel pokračovať v ich výrobe.

Zvrat prišiel vo chvíli, keď sa objavili prvé informácie o tom, že nová norma možno nebude taká prísna, ako sa vo všeobecnosti čakalo. „Potom sa roznieslo, že EU7 bude nastavená rozumnejšie,“ dodáva šéf VW „a my sme si povedali, dobre, poďme na to. To (zachovanie modelov veľkosti Pola – pozn. red.) by nám mohlo trochu pomôcť. Dlhodobé plány by sme nezmenili, ale pri prechode na elektrickú mobilitu by nám to finančne pomohlo.

Že je realita úplne iná, ako si mnohí kvôli zákulisným informáciám o miernejšej forme novej emisnej normy mysleli, pochopili veľmi rýchlo aj vo Volkswagene. „Minulý týždeň sa objavila ďalšia správa (o tom, že budú zavedené prísnejšie predpisy – pozn. red.) a sme opäť na začiatku, respektíve je to ešte horšie,“ vysvetľuje Schäfer.

Potrebujeme ešte pár týždňov. Naši inžinieri momentálne vyhodnocujú, čo nová norma pre nás znamená. Ak je to ale pravda a chystané pravidlá zvýšia cenu malých áut o 3500 až 5700 eur, potom nemá zmysel prispôsobovať ich Euro 7. V takom prípade do nich už investovať nebudeme a budeme sa držať pôvodného plánu čo najrýchlejšej elektrifikácie,“ dodáva generálny riaditeľ Volkswagenu.

Aj k Schäferovi sa samozrejme dostala na stôl čiastka 304 eur, ktorú v súvislosti s prechodom na Euro 7 spomína EÚ. Podľa bruselských úradníkov sa práve o túto sumu majú zvýšiť náklady na úpravu jedného automobilu, šéf Volkswagenu toto číslo ale neuznáva. Tvrdí, že je mimo nielen kvôli prísnejším emisiám, ktoré zrejme nezvládnu ani mild-hybridy, ale navyše je nutné počítať aj s náročnejšími bezpečnostnými predpismi. To všetko vyžaduje technológie, ktoré sú „ďaleko za hranicou 300 eur“.

zdroj: Autocar