Carlos Tavares vyrazil minulý týždeň na výstavu spotrebnej elektroniky CES 2023 v Las Vegas a okrem povinností spojených s premiérou konceptu Inception stihol poskytnúť aj niekoľko zaujímavých rozhovorov. Jeho názory aktuálne tlmočili kolegovia z nemeckej stránky Automobilwoche, a ak im máme veriť, pre európske automobilky to nie sú ani trochu dobré správy.

Generálny riaditeľ Stellantisu tvrdí, že preregulovaný trh únie je dôvodom, prečo sú európske elektromobily až o 40 percent drahšie v porovnaní s batériovými vozidlami vyrobenými v Číne. Tavares je presvedčený, že bez legislatívnych zmien automobilky na starom kontinente postihne rovnaký osud ako európskych výrobcov solárnych panelov. „Myslím si, že sme tento scenár už videli a je to veľmi pochmúrny obraz.

Na prvý pohľad to tak možno nevyzerá, ale čínske značky, ako je MG, BYD, Zeekr, Nio či Geely skutočne začínajú zvyšovať svoj podiel v rámci európskeho trhu, a ako dokazujú napríklad aj výsledky v nárazových testoch Euro NCAP, ich autá sú konkurencieschopné a majú lepšie ceny...

Cenový rozdiel medzi európskymi a čínskymi vozidlami je značný,“ upozorňuje Tavares. Ak sa na súčasnej situácii nič nezmení, európska stredná trieda zákazníkov sa bude čoraz viac obracať k čínskym modelom. Kúpna sila mnohých ľudí v Európe totiž citeľne klesá, varuje.

Problém je tiež v tom, že automobilkám v EÚ v tejto chvíli chýbajú malé lacné elektromobily a rapídne miznú tiež mestské mini so spaľovacími motormi. Alebo ak by sme to zovšeobecnili, celkovo sa z trhu strácajú cenovo dostupné vozidlá. Tie najmenšie sa tradičným firmám kvôli záplave povinných bezpečnostných prvkov a ďalším predpisom už nevyplatí vyrábať, tie väčšie sú potom z rovnakých dôvodov (a kvôli inflácii či horšie dostupným súčiastkam) stále drahšie.

A práve vznikajúcu dieru na trhu začína zaplavovať čínska produkcia. Čo s tým? Tavares v tom má jasno.

Ak necháte európsky trh otvorený, potom nemáme na výber. Musíme bojovať s Číňanmi. A to sa týka celého dodávateľského reťazca automobilového priemyslu.“ Šéf Stellantisu je presvedčený, že dôsledky budú veľmi nepríjemné. Hovorí o celkovom znížení kapacity tovární v EÚ, ich zatváraní, presune do iných častí sveta a nevyhnutné by tiež bolo prepúšťanie zamestnancov. Tavares v interview doslova hovorí o „strašnom boji“, ak politici nenájdu na tento nápor čínskych áut odpoveď. A najhoršie na tom je, že niečo také pravdepodobne už ani nie je možné.

Tavares poukazuje na nemecký priemysel, ktorý by pravdepodobne nebol veľmi nadšený, ak by EÚ zaviedla proti Číne prísnejšiu obchodnú politiku v podobe zvýšeného cla či daní. V takom prípade by to totiž čínska vláda oplatila rovnakou mincou nemeckým ale i francúzskym a ostatným automobilkám na tamojšej pôde. Generálny riaditeľ Stellantisu aj preto hovorí, že v konečnom dôsledku máme pred sebou čosi, čo pripomína kvadratúru kruhu. Inak povedané, ide o problém, ktorý v podstate nemá riešenie.