1. Ford Mondeo (290 bodov)

V roku 1993 nebol európsky Ford v nijak závideniahodnej situácii. Sierra mala najlepšie časy dávno za sebou, Escort nepresvedčil a zákazníci modrého oválu stále častejšie hľadali útočisko u dílerov s logom VW, či Opel. Len málokto však tušil, čo Ford chystá. Spomínaným prekvapením bol projekt s interným označením CDW27 - prvé „svetové“ auto Fordu s rovnakou technikou aj dizajnom pre všetky svetové trhy. Fabrika týmto šikovným krokom ušetrila obrovské peniaze a ponúkla širokú paletu jeho verzií. Ford zariskoval, všetko stavil na jednu kartu a do vývoja auta investoval neuveriteľných 6 mld. USD. Všetko začalo už v roku 1986, teda v čase, keď mala nová Sierra sotva tri roky. Projekt CDW27 predstavoval revolúciu vo všetkých smeroch, priniesol priečne uložený motor, predný pohon, nové prvky bezpečnostnej výbavy a od začiatku počítal aj s pohonom všetkých kolies. Nakoniec to vyšlo! Pokrokové riešenia a novú filozofiu auta ocenili odborníci ziskom titulu Auto roka 1994. Pri uvedení auta na trh boli k dispozícii benzínové atmosférické štvorvalce 1,6 l (65 kW/88 k), 1,8 l (85 kW/115 k) a 2,0 l (100 kW/136 k), ktoré neskôr doplnil aj šesťvalec 2,5 l (125 kW/170 k) a naftový motor 1.8 TD (66 kW/90 k). Veľká modernizácia z roku 1996 býva často označovaná ako druhá generácia Mondea, v skutočnosti však šlo o „prezlečené“ a technicky vylepšené Mondeo prvej generácie.

Ford Mondeo predstavoval v konštrukcii obrovský skok dopredu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

2. Citroën Xantia (264 bodov)

Nová Xantia nahradila v ponuke automobilky Citroën populárny, no rýchlo zastarávajúci model BX. Podobne ako on, zostala pri hranatom dizajne, návrhári ho však v duchu prvej polovice deväťdesiatych rokov zjemnili. Aj tak však Xantii dopriali poriadnu dávku originality, ktorá ju odlišovala od väčšiny vtedajšej produkcie. A nezostalo len pri dizajne. Esom v rukáve zostalo hydropneumatické pruženie Hydractive II naplnené kvapalinou a dusíkom. To robilo z Xantie najkomfortnejšieho zástupcu strednej triedy. Nezostalo však len pri komforte, šlo aj o aktívnu bezpečnosť, ktorú doviedla do extrému verzia Xantia Activa V6. Komplikovaný a drahý vrcholný model dokázal úplne potlačiť bočné náklony karosérie, vďaka čomu vykazovala Xantia neuveriteľnú stabilitu pri vyhýbacích manévroch. Bohužiaľ sa ukázalo, že vodičom Xantií Activa chýba spätná väzba (kvôli absencii bočných náklonov), čo v kombinácii s extrémnou cenou tohto systému znamenalo jeho neskoršie vyradenie z ponuky. Xantia bodovala aj širokou paletou motorov siahajúcich od štvorvalca 1,6 8V (65 kW/88 k) až po šesťvalec 3,0 V6 24V (140 kW/190 k). Základom naftovej ponuky bol skromný atmosférický diesel 1,9 D (52 kW/71 k), vrcholom naopak turbodiesel 2,1 Turbo D12 (81 kW/110 k).

Verzia Xantia Activa V6 dokázala vo vyhýbacom manévri poraziť aj omnoho mladšie Audi R8 V10.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

3. Mercedes-Benz C (192 bodov)

Prvou generáciou tried C posunul Mercedes-Benz štandardy luxusných sedanov strednej triedy na novú úroveň. Nešlo síce o takú revolúciu, akú sa podarilo spustiť jeho predchodcovi, no nové „Céčko“ mierilo na mladších zákazníkov ešte výraznejšie a intenzívnejšie, než spomínaný model 190. Jeho hlavným poslaním však bolo komplikovať život novému BMW radu 3. Mercedes navyše použil niekoľko vizuálnych trikov, pomocou ktorých dával zákazníkom triedy C pocit vlastníctva väčšieho a drahšieho Mercedesu. Zadné partie mali pripomínať väčší sedan W124, predné svetlá, vrátane smeroviek mali zasa evokovať príbuzenstvo s roadsterom SL. Neprekvapí preto, že sa Céčko na dlhé roky stalo najpopulárnejším modelom značky. V roku 1996 ponuku doplnilo aj luxusné kombi T-model a hoci malo objem kufra len 465 l, stále to bolo o 35 l viac ako sedan. Ten mal navyše pevné zadné operadlá a ak ste chceli sklápateľné, museli ste si priplatiť. Malý Mercedes-Benz C bol kvalitne postaveným autom, na ktorom výrobca šetril skôr na výbave, ako na konštrukcii. Jeho veľká popularita sa odrážala aj v tom, že sa kradli ako na bežiacom páse. Samozrejmosťou bolo široké výkonové rozpätie jednotlivých verzií, kým tak benzínový „základ“ začínal s výkonom 90 kW (122 k), vrcholná verzia C 36 AMG ponúkla sériových 206 kW (280 k). 

Nové "Céčko" malo v základe skromnú výbavu a za všetko si museli zákazníci priplácať, v konštrukcii to však bol vždy plnohodnotný a kvalitný Mercedes-Benz.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov