„Maďarsko je dnes najväčším výrobcom baterií v Európe. Dosiahli tento výsledok za 5 rokov. Projekty, ktoré sa pripravujú v Poľsku, sú masívneho, gigantického rozmeru. Mohli by byť inšpiráciou aj pre nás,“ uviedol počas dnešnej konferencie Energy Manifest Fórum Maroš Šefčovič, podpredseda Európskej komisie.

Slovensku uchádza vlak z hľadiska elektromobility a budovania infraštruktúry, no stále platí, že legislatíva myslí viac na „baterky“ ako na vodík. Pri ňom sme na tom z hľadiska pripravenosti ešte horšie, hoci by sme potrebovali konať.

“Ešte nemáme vytvorené legislatívne prostredie, ktoré už baterkári majú,“ vraví Ján Weiterschütz, predseda Národnej vodíkovej asociácie Slovenska. Vodík je podľa neho spolu s elektrinou „jeden z mála možných nástrojov, ako transformovať automobilový priemysel“.

Význam zmien v legislatíve si pritom uvedomuje aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. „Naša snaha je v maximálnej miere prenastaviť regulačný rámec,“ povedal predseda úradu Andrej Juris.

Sprava: J. Weiterschütz (NVAS), L. Vašáková (plán obnovy / Úrad vlády), A. Juris (URSO), M. Smik (SBaA)

Uvoľnili sme brzdu

Batériová aliancia potvrdzuje, že Slovensku sa z hľadiska zákonov podarilo urobiť pozitívny posun a hovorí pritom o uvoľnení pomyselnej brzdy, ktorú chýbajúca legislatíva pre batérie predstavovala. “Brzdu sme povolili, vieme čo je baterka a vieme ju zadefinovať. Máme legislatívny rámec, aby sme mohli uvažovať o reálnych projektoch,” popisuje Marián Smik.

Aj napriek tomu však za Európou stále zaostávame čo sa týka elektrobatérií. Podľa Šefčoviča je kľúčové, aby sa Slovensku darilo pri získavaní investícií do tovarní na baterky a nemuseli sme ich tak dovážať zo zahraničia. „Máme strojársku tradíciu, vyrábame veľké množstvo áut. Výroba batérií by nám pomohla dobudovať celý reťazec.“ Šefčovič menoval ako existujúci príklad projekty slovenskej firmy Inobat s dôrazom na to, že „dopyt po vysokokvalitných batériách bude rásť“.

Podpredseda EK M. Šefčovič vyzdvihuje ambície susedných krajín, pokiaľ ide o baterky pre automobily.

Pomôže plán obnovy

Prvé iniciatívy sa rozbiehajú aj pri vodíku. Weiterschütz z vodíkovej asociácie vníma pozitívne, že štátni úradníci pracujú na akčnom pláne pre vodík a vyzdvihuje aj prvé kroky na Slovensku. „Sú plánované prvé výrobne. To, kde sa bude vodík najskôr využívať, je mestská hromadná doprava,“ avizuje predseda vodíkovej asociácie.

Slovensku čiastočne pomôžu peniaze z plánu obnovy, teda projekty financované z peňazí EÚ v reakcii na pokles ekonomiky v čase pandémie. “Sú tam (v pláne obnovy, pozn. red.) aj tri vodíkové stanice,” hovorí Lívia Vašáková, manažérka Úradu vlády zodpovedná za slovenský plán obnovy. Popri vodíkových staniciach sa však bude plán obnovy v omnoho väčšej miere sústrediť na podporu budovania nabíjacích staníc pre elektroautá.