"V bežnej krajine s normálnym profilom tvorby elektriky je monopost Formule 1 oveľa efektívnejší ako elektromobil, ktorý je nabíjaný z elektrárne spaľujúcej uhľovodíky," Paddy Lowe, technický šéf tímu Mercedes F1.

Takmer 50% účinnosť

Od roku 2014 monoposty F1 poháňajú malé, prepĺňané 6-valce objemu 1,6 litra. Nahradili dovtedy používané 2,4 litrové atmosférické 8-valce a jedným z dôvodov pre túto zmenu bolo aj šetrenie paliva a dôraz na efektivitu, podobne ako v bežných autách. Pravidlá totiž okrem iných obmedzení zakazujú tímom použiť viac ako 100 kg paliva na jedny preteky a prietok paliva môže byť maximálne 100kg/h. Inžinierom na zvýšenie výkonu tade nezostáva nič iné ako zvyšovať tepelnú účinnosť motora. A koľko sa im podarilo dosiahnuť? Bežné benzínové motory majú tepelnú účinnosť okolo 35%. Dízlové motory sú na tom o niečo lepšie a vedia sa s účinnosťou dostať cez 40%. Napríklad motor 1GD-FTV v Toyote Land Cruiser má tepelnú účinnosť 44%. Motor tímu Mercedes-AMG pre túto sezónu však už prekročil aj to. Jeho účinnosť je totiž presiahla 47%. Veľmi podobne na tom sú určite aj konkurenčné pohonné jednotky ako napríklad motor Energy F1 od Renaultu. Vývoj však pokračuje a Mercedes plánuje v najbližších rokoch prekročiť 50% hranicu tepelnej účinnosti. Samozrejme, ak bude chcieť konkurencia držať krok, budú musieť dosahovať veľmi podobné hodnoty.

Oproti bežným benzínovým motorom je to výborný nárast a je jasné, že niektorých technológií sa v budúcnosti dočkáme aj v bežných autách. Technický šéf Mercedesu Paddy Lowe dokonca vyhlásil: "Elektromobily sú vnímané ako zelené a ako riešenie na všetky uhlíkové emisie, ale to tak rozhodne nie je. Všetko záleží na tom, odkiaľ elektriku získavate. A v bežnej krajine s normálnym profilom tvorby elektriky je monopost Formule 1 oveľa efektívnejší ako elektromobil, ktorý je nabíjaný z elektrárne spaľujúcej uhľovodíky. Je to neuveriteľné, že sme to dokázali a nikto o tom veľmi nehovorí." Napríklad v USA pochádza väčšina elektrickej energie, zhruba 66%, z elektrární na fosílne palivá teda uhlie, či palivové oleje. Ich účinnosť je však iba približne 33%. Podľa Lowa to znamená, že sila poháňajúca elektromobil pochádza z menej účinného zdroja ako motor F1.

Že je to významný nárast dokumentuje aj fakt, že posledných 50 rokov sa účinnosť benzínových motorov držala okolo 30%. V posledných rokoch ju zvýšilo napríklad priame vstrekovanie paliva na čosi okolo 35%, no motory F1 sa už dostali výrazne ďalej. Ako sa to technikom podarilo, vysvetľuje v priložených videách Andy Cowell, šéf vývoja motorov Mercedesu F1 a jeho tím. Medzi hlavnými faktormi je optimalizácia spaľovacieho procesu a pridanie elektromotora/generátora do turba, ktoré sme spomínali aj pri popise turbokompaudného systému. Je už iba otázkou času, kedy sa technológie z F1 objavia aj v bežne dostupných autách.

Zdroj: F1news