Systém DAS prišiel ako blesk z jasného neba. Inžinieri Mercedesu dokázali nájsť medzierku v pravidlách a využili ju vo svoj prospech. Vďaka tomu môžu piloti Lewis Hamilton a Valterri Bottas meniť zbiehavosť predných kolies počas jazdy. Normálne sú kolesá vozidla F1 jemne rozbiehavé, čo však predstavuje nevýhodu na rovinkách, kedy majú o niečo väčší aerodynamický odpor, čo znižuje rýchlosť auta a zároveň sa zvyšuje opotrebenie pneumatiky na vnútornej strane. Pomocou systému DAS však dokážu piloti „vyrovnať“ kolesá, čím sa zvýši rýchlosť a zníži opotrebenie. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podobný, ba ešte vylepšený systém vymyslela firma Doftek. Ten ale nebude určený pre pretekárske autá, ale pre cestné vozidlá. Systém nesie názov AWAS, čo je skratka pre adaptívny systém nastavenia geometrie kolies. 

„Dnešné autá sú také sofistikované, že majú elektronickú kontrolu pre všetko, okrem najdôležitejšej veci, ktorá kontroluje kontakt s vozovkou – nastavenie kolesa,“ Geoff Rogers, spoluzakladateľ spoločnosti Doftek

DAS pre cestné autá

Zbiehavosť/rozbiehavosť kolies pri systéme DAS nastavujú piloti manuálne, pritiahnutím alebo odtiahnutím volantu. No keďže bežní vodiči nie sú profesionáli, manuálne nastavovanie by im veľmi nepomohlo. Systém AWAS  je preto automatizovaný a vodič sa so zbiehavosťou kolies nemusí vôbec trápiť. AWAS by mal poskytovať výhodu hlavne na diaľnici, kde sú dlhé rovinky a minimálne množstvo zákrut. Kolesá by sa tak mali narovnať, vďaka čomu sa podľa Dofteku zlepší manipulácia s vozidlom o 15% a súčasne sa zníži opotrebenie pneumatík a valivý odpor o 10%, čím sa zníži aj spotreba paliva

Tento systém je zatiaľ stále len vo vývojovej fáze a na produkčnú verziu si ešte nejaký čas počkáme. O systéme tým pádom toho zatiaľ veľa nevieme, no jeho implementácia by bola rozhodne zaujímavá. 

Zdroj: motor1.com