Problém majú 1,0 a 1,6-litrové motory, prehrievajú sa. Na problém poukázala britská BBC, keď stovky majiteľov Fordov museli bojovať s týmto problémom. Postihnutých je si 60 000 áut, kde majitelia vo veľkej väčšine prípadov museli znášať náklady na opravu z vlastného vreca. A to veru nešlo o malé sumy. Mnohí museli vymeniť motory, niektorí však o auto prišli úplne, pretože sa im počas jazdy vznietilo! V Británii smrti unikol George Roberts, ktorému vzbĺkla Fiesta ST pri nočnej jazde. Hovorí, že od požiaru motora až po celé auto v plameňoch stačilo len 6 minút! Mal šťastie, lebo v Južnej Afrike za volantom Fordu Kuga v 2015 zhorel vtedy 33-ročný Reshall Jimmy.

Problém 1,0 EcoBoost

Ford tvrdí, že problém sa týka 44 682 Fordov Focus, ktoré majú pod kapotou 1,0 l trojvalec EcoBoost a vyrobili ich medzi októbrom 2011 a októbrom 2013. Tieto motory mali medzi nádržkou chladiacej kvapaliny a samotným motorom nylonovú hadičku, ktorá však vplyvom vysokých teplôt praskla. Automobilka vydala ešte v roku 2015 servisnú akciu, no nepovažovala to za bezpečnostný problém. Vodičov mala o probléme v dostatočnom predstihu informovať kontrolka na palubovke. Podľa automobilky už stihli opraviť 96 % áut.

Ford EcoBoost sa prehrieva, môže zhorieť počas jazdy

Kvôli tejto hadičke môžete prísť o motor

Majitelia však tvrdia, že žiadna kontrolka ich o prehrievaní neinformovala. Motor jednoducho stratil výkon a auto zastavilo. V chladiacom systéme bola prasklina a kvapalina rozstriekaná po motorovom priestore. V lepšom prípade to prasklo na konci jazdy a potom si našli majitelia pod autom mláku, no v tom horšom sa motor bez chladenia prehrial a zničil. Potom museli agregát vymeniť za nový.

Ford EcoBoost sa prehrieva, môže zhorieť počas jazdy

"Šťastný" majiteľ Fordu Focus s 1,0 l EcoBoostom

Problém 1,6 EcoBoost

Väčší z dvojice má závažnejší problém. Motor trpí lokálnymi prehriatiami hlavy, ktorá môže následne prasknúť. To môže viesť k úniku natlakovaného oleja a v extrémnych prípadoch až k požiaru motorového priestoru. Problém sa týka Fordov Focus, Kuga, C-MAX, Fiesta ST a Transit Connect vyrobených medzi rokmi 2010 a 2015. Spolu teda ide o 15 200 vozidiel.

Ford EcoBoost sa prehrieva, môže zhorieť počas jazdy

Ford Fiest ST Georga Robertsa

Automobilka však o probléme vedela od roku 2012, po tom, ako sa v USA vznietilo niekoľko áut a riešili to zvolávacou akciou už v roku 2014. V Európe riešia problém zvolávacou akciou, ktorá začala až v januári 2018. V rámci nej vymenia všetky časti motora, ktorých sa týka prehrievanie, chladiaci systém a pridajú ďalší senzor na monitorovanie chladiacej kvapaliny, ktorý v prípade potreby upozorní vodiča.

Ford EcoBoost sa prehrieva, môže zhorieť počas jazdy

Tento EcoBoost so sebou zobral aj garáž.

Kompenzácie Fordu

Pri osemročných autách asi nebude veľa takých, ktoré majú kompletnú históriu. Až kým o kauze nezačala informovať BBC, Ford neplatil za odstránenie problémov v plnej miere, ale podľa servisnej histórie a nájazdu konkrétneho auta. Veľa majiteľov teda muselo za chyby automobilky platiť z vlastného vrecka. Ford sa však rozhodol, že im preplatí 100 % ceny nákladov, vrátane toho, čo už zaplatili.

Zdroj: BBC, Whatcar, FordAuthority, FordEcoBoost Nightnare

Foto: George Roberts, Ford EcoBoost Nightmare