Organizácia Greenpeace dáva o sebe znova vedieť. A nie je to nič príjemné, rozhodne nie pre sektory hospodárstva mimo dopravy. Ako totiž poukazuje Marco Contiero z Greenpeace, osobné a dodávkové autá rozhodne nie sú najväčšou hrozbou pre životné prostredie. Vo svojich tvrdeniach dokonca zachádza až tak ďaleko, že nahlas hovorí o zbytočnosti masívneho prechodu na elektromobily bez toho, aby sa veci riešili v súvislostiach. To znie až podozrivo rozumne. Čo za tým je?

Likviduje nás živočíšna výroba

Marco Contiero zodpovedný za poľnohospodársku politiku EÚ (v rámci organizácie Greenpeace) varuje Európsku komisiu aj parlament, že v boji proti globálnemu otepľovaniu máme v Európe ešte vážnejšieho nepriateľa, než sú spaľovacie motory. „Európski lídri príliš dlho obchádzali klimatické dopady chovu hospodárskych zvierat. Vedecké zistenia hovoria jasnou rečou, ak budú politici aj naďalej brániť priemyselnú výrobu mäsa, čaká nás enormné zhoršenie klímy v EÚ,“ varuje Contiero. Hospodárske zvieratá nikdy neprestanú produkovať nebezpečný metán, ani ho neobmedzia tak ako spaľovacie motory s novšími emisnými normami,“ pokračuje Contiero. Zároveň dodáva, že jediným riešením je obmedzenie chovu hospodárskych zvierat na mäso.

Živočíšna výroba je podľa Greenpeace pre životné prostredie väčšou hrozbou, než všetky súčasné osobné a dodávkové autá na európskych cestách. Počet chovaných hospodárskych zvierat údajne treba radikálne znížiť.

Pre svoje argumenty, samozrejme, používa konkrétne údaje Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo. Podľa jej certifikovaných vedeckých výskumov sa všetky osobné a dodávkové vozidlá na európskych cestách ročne podieľajú na tvorbe 656 mil. ton skleníkových plynov (CO2), zatiaľ čo poľnohospodárske zvieratá vyprodukujú za rovnaké obdobie 502 mil. ton rovnako nebezpečného metánu a ak sa k tomu pripočítajú aj pridružené výroby (krmivo, využívanie pôdy, odlesňovanie...), razom je živočíšna výroby na produkcii 702 mil. ton skleníkových plynov ročne. Čo je podľa výskumov OSN tiež zaujímavé, celkové emisie zo všetkých odvetví Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska je 647 mil. ton ročne, teda v súčte dokonca menej, než živočíšna výroba v EÚ. V priebehu desiatich rokov (2008 – 2018) navyše produkcia emisií v živočíšnej výrobe stúpla o 6 %, čo je ekvivalent prírastku 8,4 mil. vozidiel v doprave. A riešenie? Opatrenia v živočíšnej výrobe a zníženie počtu chovaných hospodárskych zvierat v rozsahu 50 – 75 %. Z mäsa by sa tak razom stala „luxusná“ potravina.

Uhoľné elektrárne veci nepomáhajú

Organizácia Greenpeace tiež varuje pred násilným zavádzaním elektromobility bez toho, aby sa vyriešil problém výroby elektrickej energie. Stále je totiž v EÚ relatívne málo „zelenej“ energie a jej výroby prostredníctvom uhoľných elektrární nič nerieši. Tu treba rýchlo konať, podľa organizácie Greenpeace totiž výroba elektrickej energie v EÚ produkuje až 30 % z celkových emisií hospodárstva.

zdroj: Greenpeace, The Guardian