Mať hliníkovú karosériu bolo ešte nedávno znakom prestíže. Moderný konštrukčný materiál nahrádzal klasickú oceľ všade tam, kde sa bojovalo s hmotnosťou či koróziou a jeho použitie znamenalo, že výrobca disponoval náročným know-how hodným uznania. Dodnes si na ňom zakladá niekoľko prestížnych výrobcov, nemecké Audi ho dokonca posunulo aj do nižších segmentov a postavilo superdrahý projekt prvej generácie hliníkového Audi A2. Teraz sa však zdá, že konštruktéri objavili riešenia, ktoré hliník nahradia lacnejšou a ekologickejšou alternatívou.

Podiel vysokopevnostných ocelí v konštrukcii skeletov karosérií neustále rastie. Vytláčať už začínajú aj hliníkové profily.

Nový svet vysokopevnostných ocelí

Stále častejšie a masívnejšie využívaným materiálom pri konštrukcii nových karosérií sa stávajú vysokopevnostné ocele. V porovnaní s klasickými oceľami používanými na menej exponované komponenty karosérií sú vysokopevnostné ocele niekoľkonásobne pevnejšie, vďaka čomu výrazne šetria na hmotnosti auta (výlisky z nich sú tenkostenné a výrazne ľahšie, ako keby mali byť pri zodpovedajúcej pevnosti z klasických ocelí).

Najnovšie sa však vysokopevnostné ocele začínajú uplatňovať aj tam, kde konštruktéri doteraz používali hliník. Nové metódy ich tvárnenia za tepla umožňujú vytvárať výlisky s tenkými stenami s presne definovanou hrúbkou steny (jej hrúbka sa v profile mení podľa potreby), čo sa odráža v stále nižších hmotnostiach takto vyrábaných celkov. Konštruktéri sa hmotnosťou jednotlivých komponentov dokonca dostávajú na nižšie hmotnosti, než pri výrazne drahšom a objemnejšom hliníku. V pevnosti v ťahu sú na tom vysokopevnostné ocele podľa metalurgov údajne dokonca ešte lepšie, než tzv. "Superhliník", teda zliatina hliníka s vysokou pevnosťou. Výhodou ocelí je navyše aj ich jednoduchšia recyklácia. Pre výrobcov sa tak ocele stávajú ľahšie, lacnejšie a jednoduchšie recyklovateľné, než hliník. Znamená to jeho definitívny koniec v konštrukcii karosérií? Údajne nie, hliník je v niektorých prípadoch stále nenahraditeľným materiálom, jeho zastúpenie v konštrukciách však nezadržateľne klesá a je možné, že sa jedného dňa pri stavbe ľahkých a pevných karosérií stane skutočne minulosťou.