V tom čase nebolo možné dohľadať si za pár sekúnd technické parametre na internete. No chyba tam nebola. Keď som ziskal AutoKatalóg 1994, pri inej fotke tohto automobilového exota boli uvedené rovnako decentné parametre. To už nemohla byť náhoda. Dodnes platí, že je to jedno z najoriginálnejších malých áut. Nespomínam si, žeby som ju kedy videl naživo. Či na výstave, v múzeu, alebo v Británii, kde som istý čas žil. Britániu nespomínam náhodou. Toyota Sera bola určená len pre domáci Japonský trh, riadenie teda mala na pravej strane.

Toyota Sera má 30 rokov

Mala dvere ako exotické superauto. V skutočnosti to je malé auto na každý deň do mesta. Toyota Sera vraj dverami inšpirovala tvorcu McLarenu F1 Gordona Muraya. A podľa všetkého nielen jeho. Kde sa to celé začalo?

Ako motýľ

V roku 1987 šľapala Toyota v oblasti konceptov, návrhov a prototypov na plný plyn. Na Tokio Motor Show predstavili až 11 špeciálnych vozidiel. Medzi nimi aj malý, sotva 4 metre dlhý koncept AXV-II. Auto netypickým tvarom priťahovalo pozornosť. Horná časť karosérie bola takmer celá zo skla. Dvere sa neotvárali, ale vyklopili nahor aj s časťou strechy. Toyota nožnicový systém dverí nevymyslela, bol známy z Lamborghini Countach. Dvere sa tu však neotvárali nahor ako v slávnom Mercedese 300 SL. V tomto aute šli súčasne dopredu aj nabok. Takéto riešenie je dnes známe ako butterfly doors.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Koncept vo výrobe

Pod karosériou auto nebolo nekonvenčné. Japonci využili platformu obľúbeného mestského auta Starlet. Futuristické auto teda bolo veľmi blízke výrobe. V roku 1990 začali opúšťať továreň prvé kusy s názvom Toyota Sera. Názov zdôrazňoval budúcnosť – podľa francúzskeho slovesa „byť“ v budúcom čase. V automobilke ešte urobili niekoľko úprav, ale konštrukcia a dizajn ostali nezmenené. V roku 1991 získala Sera prestížnu cenu Car Design Award Torino – Piemonte. Ten istý titul dostalo predtým napríklad Ferrari Testarossa.

Pri produkčnej verzii auta ostali zachované aj charakteristické dvere. Systém použitý v japonskom aute bol založený na dvoch pántoch. Jeden nad čelným sklom, druhý pri spodnej časti stĺpika A. Boli posilnené dvojitými plynovými vzperami. Sera bola prvé auto s dverami typu butterfly, ktoré sa dostalo do sériovej výroby. Práve týmto riešením sa neskôr inšpiroval Gordon Murray pri návrhu dverí pre legendárny McLaren F1. Neskôr sa podobný systém dostal aj do ďalších automobilov britskej značky alebo do známeho Ferrari Enzo.

S veľmi dobrou výbavou

Auto s presklenou strechou vyzeralo skvelo, ale kabína sa počas slnečných dní prehrievala. Toyota to vzala do úvahy a Sera už v základnej cene disponovala elektricky ovládanými oknami a klimatizáciou. K základnému vybaveniu patril aj posilňovač riadenia a voliteľný systém ABS s kotúčovými brzdami. Na zozname vybavenia bol tiež komplikovaný audio systém Super Live Sound System. Mal kazetový, ale aj CD prehrávač, čo bola začiatkom 90. rokov veľká vec. Mnohé luxusné autá ešte CD player neponúkali. Audio systém pozostával z 10 reproduktorov a nového zvukového procesora. Ten riadil priestorový zvuk aký dodnes nemá len tak nejaké auto. Zadné reproduktory boli dokonca schopné rotovať a zvuk, ktorý sa odrážal od okien, umožňoval iné vnímanie hudby.

Novinky nechýbali ani pod kapotou. Nový zážihový štvorvalec 5E-FHE s objemom 1,5 litra dosiahol výkon 81 kW (110 k) a točil 7900 otáčok. Motor vpredu poháňal predné kolesá päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Motor neurobil zo Sery superauto, ale v kombinácii s ľahkou karosériou s hmotnosťou okolo 900 kg to bolo svižné auto.

Toyotu Sera vyrábali do roku 1995. Z výrobnej linky zišlo 16 000 kusov. Vďaka podnikavým súkromným dovozcom sa však auto dostalo aj do iných krajín. Volant umiestnený na pravej strane spôsobil, že auto jazdilo vo Veľkej Británii, i keď model si našiel majiteľov aj v Spojených štátoch. Výroba Sery by pravdepodobne trvala dlhšie, nebyť recesie, ktorá v 90. rokoch zasiahla japonskú ekonomiku.

Zdroj: Toyota News