Nik nechce stráviť cestovaním do a z práce v kolóne hodiny. Aj na Slovensku to už dávno nie je problém len hlavného mesta. Kolóny máme vo všetkých krajských mestách a dokonca aj v množstve okresných miest. To, ako nevhodne je naprojektovaná cestná sieť na súčasné kapacity, je už otrepaná pesnička. No do značnej miery je pravdivá.

Ak však jazdíte v kolóne pravidelne a obzvlášť v tomto období po tme, určite viete, čo vám pritom najviac vadí. Nejde o samotné posúvanie, státie a podobne. S tým my a ani automobilky nič nespravíme. Ako však môžu uľahčiť jazdu v kolóne? Mal by som pár návrhov, špeciálne pre jazdu v tme alebo za šera.

Aj ja ráno často stojím v kolóne. Obzvlášť teraz po tme. Premýšľal som, čo by som ako konštruktér áut určite navrhol do vývoja. Či by sa to uchytilo alebo nie, to je na diskusiu. Ale skúsim tu načrtnúť moje 3 poznatky, s ktorými by som vylepšil jazdu v aute v kolóne po tme.

Brzdové svetlá

Brzdové svetlá sme tu už niekoľkokrát prepierali. A stále nechápem, prečo na takú jednoduchú vec výrobcovia nereflektujú. Drvivá väčšina áut s lepšou výbavou (tie luxusnejšie asi všetky) majú vo výbave zadnú kameru. Aký je problém podľa kamery a snímača rýchlosti deaktivovať do neba páliace brzdové svetlo pri státí v kolóne? Či už by išlo o algoritmus medzi časom státia, osvetlením a autom za vami, určite by to nejednému vodičovi pomohlo. Obzvlášť moderné LED brzdové svetlá sú na to najlepší príklad. Áno, bezpečnosť je prvoradá, ale skutočne sa musím pozerať hocikam inde, keď pohľad dopredu v kolóne je jednoducho oslepujúci.

Hmlové svetlá vzadu

Hmlové svetlá sú kapitola sama o sebe. Na cestách je stále množstvo vodičov, ktorí informácie z prístrojového panelu doslova ignorujú. Nevidia symbol zapnutej hmlovky, alebo ho dokonca nepoznajú. Často nepomôže ani keď za ním blikáte diaľkovými, ale nepochopia to ani pri státí na mieste. Opäť by stačilo niečo podobné, ako v prípade brzdových svetiel. Na základe rozpoznania svetiel auta idúcich za vami hmlovku automaticky vypnúť. Doslova sa odporúča, aby hmlovku malo zapnuté len posledné auto v kolóne, ale to je kultúra, ktorá už vodičov asi priveľmi zamestnáva.

Stretávacie svetlá

Dá sa pomôcť aj so stretávacími svetlami. Predné hmlovky neoslňujú, svietia do zeme, vôbec ich nevnímam. Ale koľkokrát sa vám stalo, že ako majiteľovi auta s normálnou výškou (žiadne pseudo SUV) vám jednoducho vyššie projektované svetlá auta za vami vypaľovali oči cez všetky zrkadlá? Takmer všetky moderné autá majú automatickú výšku sklonu svetiel, prípadne tie lepšie aj prednú kameru. Opäť je tak ťažké spraviť algoritmus od svetelných podmienok (tma) cez rýchlosť (státie prípadne rýchlosť do 5 km/h) a detekciu auta pred vami, ktorý by v danom momente systémovo svetlá vypol, prípadne ich sklopil na najnižšiu možnú úroveň?

Načo potrebuje človek v kolóne svietiť dopredu na desiatky metrov, keď fakticky stojí? Pýtate sa, čo životnosť svetiel? Keďže najviac oslepujúce autá z výroby sú tie s LED zdrojmi (zle nastavenú Fabiu prvej generácie sem neťahajte), o životnosť sa príliš nebojím. A keď raz sa jednotlivé diódy odporúčajú na druhý svet, stalo by sa to skôr či neskôr tak či tak. Automatickým sklopením svetiel by dokonca diódy netrpeli vôbec. A čo vy, máte nejaký zlepšovák, ktorý by ste v takomto prípade skúsili navrhnúť ako konštruktér v automobilke?