Porsche 911 má medzi športiakmi najlepšie renomé. Je to najznámejší športiak na svete. Navyše, nielen o tejto generácii, ale o Porsche 911 sa všeobecne vie, že dlhodobo je to v kategórii áut vo veku nad 10 rokov celosvetovo najspoľahlivejšie auto. To však neznamená, že mať ho znamená len tankovať a meniť pneumatiky. Porsche 911 generácie 997 nie je vyslovene staré. Začali ho predávať v roku 2005, čo ho z pohľadu youngtimerov stavia do pozície stále nových a „nezaujímavých“ áut. Treba sa na to pozrieť zo širšieho pohľadu. Totiž, práve typ 997 je po zakopnutí značky s typom 996 opäť „pravým“ Porsche 911.

Treba 911-ku, alebo stačí Boxster?

Vlastniť Porsche dnes už nie je až také nereálne, ako pred desiatimi rokmi. Aspoň z pohľadu kúpy. Najlacnejšie Porsche kúpite už pod 10-tisíc eur. Ide o základné verzie Boxster I. generácie, typ 986. Za podobné peniaze sú aj prvé Cayenny a k tejto sume sa približujú aj zúbožené kúsky prvej generácie Panamery so základným motormi... 

Generácia 997 sa opäť vrátila k okrúhlym predným svetlám.

Je pravé Porsche len typ 911?

Veľa ľudí však povie: „Pravé Porsche je len 911-ka“. Majú pravdu? Určite nie. Fakticky každý typ patril k tomu najlepšiemu v kategórii. Nie každé Porsche je však hodné titulu auta pre fajnšmekra a fanúšika volantu. Ak chcete len machrovať v krčme či na akcii, stačí aj základný Boxster. Kto sa však vyzná a plánuje Porsche využívať ináč, než jazdením za babami či do obchodu, určite uprednostní viac než základné modely. Ideálne naozaj 911-ku. Avšak ktorú generáciu?

911 typ 996 nechcete. Rovnako ako väčšina fajnšmekrov

Najmenej obľúbený model Porsche 911 je generácia 996. Ako prvá prišla s vodou chladeným motorom, prešla od ikonických okrúhlych predných svetiel na „kvapkovitý“ dizajn, a ani medzi odporúčaniami nie je tento model príliš na výslní. Túto pre viacero dôvodov neodporúčame. Chýba jej sexepíl a ani jazdné vlastnosti bežných verzií neboli práve príkladné. Je určite oveľa lepšie pozerať sa po type 997. Dnes ide o druhú najlacnejšiu možnosť, ako vlastniť 911ku. Predchodca typ 993 s posledným vzduchom chladeným motorom je cenovo absolútne inde a lacnejší už nebude. Generácia 997 prišla s dizajnom „klasických“ okrúhlych predných svetiel, a tak môže v očiach Porsche fans zhmotniť úlohu toho „pravého“ Porsche 911 za najnižšiu sumu. No bolo by veľmi plytké hodnotiť ju len pre dizajnérsku zmenu k lepšiemu. Má oveľa väčšie kvality. Podstatne lepší a vkusnejší interiér, lepšie materiály, oveľa lepšie jazdné vlastnosti... Avšak, je kúpa jazdeného Porsche 911 dobrý nápad?

Najlacnejšie jazdené Porsche 911 997 sú od cca 25 000 €

Prebehol som ponuky inzertného portálu mobile.de, ale aj autobazar.eu. Najlacnejší kúsok je v Nemecku za sumu okolo 25-tisíc eur. U nás sú sumy vyššie, čo je spôsobené malým trhom. Takže čo? Kúpiť radšej 911-ku 997 ako víkendovku za 25 - 30-tisíc eur namiesto nového Hyundai i30N, Renault Mégane RS...?

Špecifické diely však nekúpite len tak, budete musieť siahnuť po Porsche dieloch.

Motory B6 3,6 a 3,8 mali skrytú vadu. Môže znamenať GO

V Nemecku si však dali prácu a zmapovali náklady na ikonický športiak. Po zmapovaní situácie v servise, ktorý sa špecializuje na športové modely, a kde v rohu stoja viaceré 911 generácie 997, môžu povedať o jasnejšej situácii viac. Napríklad motory so zdvihovým objemom 3,6 alebo 3,8 litra trpia na „simerring“ kľukového hriadeľa a niektoré motory pritom vyžadujú GO už po 50-tisíc km. Bližšie nešpecifikovaná oprava však môže dosiahnuť rozpočet 20-tisíc eur, nuž pri hodinovej sadzbe 200 eur za hodinu sa ani nečudujem.

Základné 3,6-ky si na výmenu zapaľovacích sviečok potrpia každých 60 tisíc km, zvládne však jazdiť aj na "nePorsche" diely?

Drahé ND?

V Porsche si po kompletnom vyservisovaní autorizovaným servisom môžete zaplatiť garanciu a stále ju obnovovať. Stojí 1 600 eur ročne a zahŕňa každoročné povinné autorizované prehliadky s údržbou len v Porsche. Tu však len výmena oleja nebude stáť 200 ani 300 eur. Doplnené sumy za bežný spotrebný materiál tiež záujemcovi o kúpu Porsche 911 nedajú spávať. Zapaľovacie sviečky s výmenou za 1 200 eur, či brzdový set vpredu za 800 eur. Napríklad lambda sondy v počte 4 kusov vychádzajú na 1 500 eur a môžu byť nefunkčné už po 100-tisíc km.

Slovenské ceny ND

Porzrel som stránky Elitu a premýšľal ako majiteľ, ktorý kúpil najlacnejšiu 911 997. Brzdový kotúč Roadhous? Približne 130 eur. Brzdové platničky dopredu za 50 eur. Zapaľovacie sviečky Denso za 20 eur kus, či tyčky stabilizátorov na úrovni okolo 30 eur. Takže nič strašné? Ani nie. Otázka je, kto by si tie diely dal na ikonické Porsche 911. Aký máte názor vy? Ak kupujete jazdenku na víkendy, odkladáte si bokom výraznejšiu sumu na prípadný servis? Alebo veríte, že práve to vaše auto nebude problémové... Vyjadrite sa v diskusii.