Cestná doprava sa má v Európe do r2030 zásadne zmeniť. Na základne chybných výpočtov?

Európa sa má ako líder v smerovaní k uhlíkovej neutralite v čo najkratšom čase zbaviť spaľovacích motorov. To na základe výpočtov, ktoré postupne takmer dve stovky vedcov spochybnili. Doslova uvádzajú, že emisie boli výrátané nesprávne. S odhalením prišiel minulý týždeň rešpektovaný nemecký magazín Focus Online opierajúc sa o zistenia združenia IASTEC (Medzinárodná asociácia pre výskum udržateľného hnacieho ústrojenstva a technológií vozidiel).

Pred zhruba dekádou politici naordinovali autám predávaným v EÚ elektrickú budúcnosť. Aj keď to priamo z dokumentov nevyplýva a mohli by sa tváriť, že len postupne až extrémne sprísnili emisné normy a nikdy priamo neurčili, že autá musia jazdiť na elektrinu, nikdy to priamo netvrdili. No dlho je zrejmé, že kritériám nízkoemisných áut vyhovejú len autá s čiastočným alebo plným pohonom na elektrinu. Každé auto, ktoré sa má v EÚ predávať (teda nie len európske, ale aj ázijské či americké značky), musí tieto normy plniť. Inak sú za neekologický mix, ktorý ponúkajú pokutované extrémne veľkými sumami.

Viaceré značky nabrali EV kurz a sú za bodom návratu

Viaceré automobilky vo svetle tohto vývoja za ostatné roky pripravovali plány prerodu biznis modelu. Boli to veľmi ťažké a často bolestivé rozhodnutia. Niekoľko automobiliek v priebehu minulého a tohto roka oznámilo, že skončia nie len vývoj, ale čoskoro aj predaj spaľovacích motorov vo svojich autách. Potvrdili to už okrem iných veľké značky ako Audi, Jaguar, Mini, Fiat a VW. V hre je nie len priveľa peňazí, ale aj rozbehnutá mašinéria, ktorú je už takmer nemožné zastaviť. Preto správa združenia IASTEC je doslova katastrofou, pod ktorou je podpísaných 171 vedcov, matematikov a konštruktérov. Zhodne tvrdia, že hlavný argument Európskej komisie - výpočet emisií elektrických áut určený do roku 2030, neuplatnil elementárne zákony integrácie a diferenciálneho počtu podľa Leibniza. A oprava v podstate  nebude možná. Podľa profesorov Thomasa Kocha a Thomas Böhlkeho z Technologického inštitútu v Karlsruhe budú v skutočnosti emisie CO2 elektrických áut v roku 2030 viac než 2x väčšie, ako vypočítali odborníci Európskej komise. Základný problém je v tom, že ani v roku 2030 nebude všetka elektrina vyrábaná z obnoviteľných zdrojov. Stále tu bude veľmi veľký podiel uhlia a plynu. A nie len to. Po elektrine navyše túto dekádu zásadne vrastie dopyt. To produkciu CO2 zvýši tiež.

EK tento fakt zohľadňuje nedostatočne, respektíve ho ignoruje. To zvyšuje chybu v prognóze, pretože vstupy boli formulované nesprávne. Nie je to však nová myšlienka. Na problém upozornil fyzik Christoph Buchal práve pre magazín Focus Online už pred dvoma rokmi nasledovne: „Na ďalšie elektromobily sa v skutočnosti treba pozerať ako na ďalších, nových spotrebiteľov elektriny na trhu. Výpočty sa preto nemajú robiť úradne. Musia sa použiť priemerné hodnoty.“ Pochopiteľne, aj tieto zistenia majú neprajníkov a odporcov. Zástancovia súčasného stavu spochybňujú profesora Kocha a obviňujú ho z lobizmu. Pracoval ako vývojár v spoločnosti Damiler-Benz, je totiž špičkový odborník na dieselové motory.

Ako konkrétne sa Európska komisia mýli?

Vedci vyrátali, že VW ID.3 vyprodukuje za 15 rokov svojej aktívnej existencie a 220 000 najazdených km za daný čas 30 ton CO2. Brusel má podľa nepresných výpočtov pre rovnaký čas a nájazd údaj 14 ton CO2. Navyše vo výpočte EÚ nie sú započítané emisie potrebné pre výrobu akumulátorov, samotného auta a jeho distribúcie. A tieto hodnoty sú primárne pre jeho zásadne väčšiu priemernú hmotnosť výššie ako v prípade konvenčného spaľovacieho auta. Sú to len hodnoty emisií spotrebovanej pre výrobu potrebného množstva elektrickej energie pre dané auto. Podľa tejto optiky je z hľadiska emisií vhodnejší aj dieselový hybrid, než plný elektromobil.

Je nutné zachovať pestrosť pohonov

Vedci podpísaní pod správou s presnejšími výpočtami svorne tvrdia, že elektromobilitu považujú za dôležitý pilier prechodu k čistejšej mobilite, no odporúčajú aj konvenčné hybridné vozidlá. Tie by bolo najlepšie poháňať syntetickými a biologickými palivami. Ak by sa hybridné technológie skombinovali s ekopalivami, dali by sa emisie reálne znížiť až o 25 %! Akoby tých problémov Europa nemala dosť. Zdá sa, že za rohom je Elektrogate.