Téma „ako sa zbaviť závislosti na rope“, bude aj vo svetle súčasného diania na východ od nás veľmi aktuálna a akútna. Neznamená to nutne ale, že jedinou možnou cestou budú len elektromobily. Stačí totiž, aby spaľovacie motory postupne prešli z fosílnych palív na syntetické.

Umelo vyrábanému benzínu i nafte donedávna hádzali pod nohy polená i niektorí nemeckí politici, ktorí až fanaticky ľpeli na batériových automobiloch a mali, žiaľ, neblahý vplyv aj na bruselské rozhodovacie procesy. Vyzerá to však, že v tomto smere nie je všetkým dňom koniec a s veľkou pravdepodobnosťou sa možno konca spaľovacích motorov od roku 2035 nedočkáme.

Drobný krok k obratu prebehol už koncom minulého roka, keď sme vás informovali o bezprecedentnom rozhodnutí Volkswagenu oficiálne odporučiť popri elektromobiloch i upravené vznetové motory najnovšej generácie, ktoré sú schopné prevádzky na parafínovú naftu.

Ide o palivá označované ako XTL, CARE či HVO, pričom ich použitie prakticky okamžite znižuje emisie oxidu uhličitého o 70 až 95 percent v porovnaní s konvenčnou naftou. Obrovskou výhodou je samozrejme zachovanie súčasnej infraštruktúry, inak povedané čerpacích staníc a distribučných tokov, bez potreby budovať čokoľvek ďalšie.

Že nešlo o jeden náhodný a zanedbateľný krok, dokazuje aktuálne tiež Audi, ktoré sa rozhodlo oficiálne posvätiť svoje šesťvalcové motory TDI aj do budúcnosti, ak budú prevádzkované na spomínané syntetické palivo.

„Rovnako ako VW aj Audi sleduje víziu uhlíkovo neutrálnej mobility a zameriava sa na batériové elektromobily. Okrem toho zvyšujeme ekologickú udržateľnosť svojich spaľovacích motorov a naša spoločnosť preto schválila pre mnohé vznetové šesťvalce použitie obnoviteľných palív HVO,“ oficiálne oznámila ingolstadtská automobilka vo svojej aktuálnej tlačovej správe.

Úprava spomínaných pohonných jednotiek a ich schválenie sa týka všetkých verzií s výkonom do 210 kW (teda 286 koní, vrátane), ktoré opustia brány továrne od polovice februára. Audi vyslovene uvádza, že „HVO v súlade s európskou normou EN 15940 je udržateľné palivo, ktoré umožňuje zníženie CO2 o 70 až 95 percent v porovnaní s naftou vyrobenou z fosílnych zdrojov“.

Nemenej zaujímavá je ďalšia informácia: „Keďže cetánové číslo HVO je približne o 30 percent vyššie, zlepšuje sa proces spaľovania. Pozitívne účinky sú viditeľné najmä pri studenom štarte. Pred udelením homologizácie sme testovali vplyv na rôzne komponenty, výkon a emisie výfukových plynov v konkrétnych overovacích jazdách,“ hovorí Matthias Schober, vedúci vývoja pohonných jednotiek.

Aby boli zákazníci v obraze, či sa týka aj ich konkrétneho modelu, stačí sa pozrieť na viečko palivovej nádrže. Mala by na nej byť nálepka s nápisom XTL. Podľa výrobcu nájdete príslušný štítok v Audi A4, A5, A6, A7, A8, Q7 a Q8, pričom od marca 2022 bude možné HVO tankovať aj do modelu Q5 a od leta tiež do Audi A6 Allroad s výkonom 180 kW, teda 245 koní. Pretože sú tiež šesťvalcové motory montované aj do VW Touareg s výkonom 231 a 286 koní, budete môcť parafínovú naftu tankovať aj do nich.

Len pripomíname, že HVO bolo v Európe schválene aj pre štvorvalcové motory TDI v modeloch A3, Q2 a Q3, ktoré sa vyrábajú už od júna 2021 a pre A5, A6, A7 a Q5 platí to isté od polovice minulého roka v prípade, že išlo o verzie vyvážané do Švédska, Dánska a Talianska.

zdroj: Audi