Štúdia nemeckého automobilového klubu ADAC upozorňuje ako veľký problém stáčanie kilometrov je. Mnohí pritom považujú Nemecko za bezpečnú destináciu pre nákup jazdenky.

„Nadpriemerné výsledky z prvého kvartálu roka 2017, v ktorom sme v rámci skupiny predali takmer 18 000 áut, naznačujú ďalší rast v nasledujúcich mesiacoch, pretože začiatok roka býva vždy slabší. Na Slovensku sme dokonca za marec predali o 29 % áut viac ako v rovnakom období minulého roka. Tieto výsledky nám dovoľujú odhadnúť, že už v septembri tohto roka privítame dvojmiliónteho zákazníka,“ hodnotí generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. Skupina hlási, že vzrástol aj dopyt po automobiloch s automatickou prevodovkou. To súvisí s navýšením predajov v hlavnom meste, kde zákazníci často hľadajú práve pohodlné mestské auto s automatom.


V značke zánovných a málo ojazdených áut - Mototechne, ktorá za štyri roky svojho fungovania predala takmer 5 000 áut, vedie v prvých troch mesiacoch Fabia, nasleduje ju Rapid, Astra a Sportage. Zvyšuje sa záujem o SUVčka, v minulom roku tvorili až 20 % predajov pri značke Mototechna.

Kilometre stáčajú aj v Nemecku

Stáčanie kilometrov v Nemecku

ADAC tvrdí, že v Nemecku je stočené každé tretie auto

AAA AUTO na výkupe bežne odmieta okolo 65 % vozidiel, väčšinou kvôli stočeným odometrom. Skupina však informuje, že problém so stočenými kilometrami nemáme len na Slovensku a v okolitých krajinách. Štúdia nemeckého automobilového klubu ADAC upozorňuje, ako veľký problém stáčanie je. Mnohí pritom považujú Nemecko za bezpečnú destináciu pre nákup jazdenky. Výsledky prieskumu sú však alarmujúce, každé tretie ojazdené auto predané v Nemecku je stočené. Ďalšie stáčanie pritom realizujú nepoctiví dovozcovia áut. Kilometre upravia ešte pred prvým prihlásením v SR.


V Nemecku je  zakázané pretáčanie od roka 2005. Páchateľom hrozia vysoké pokuty alebo trest odňatia slobody až na jeden rok. Zákon však „stáčaciu mafiu“ od podvádzania vodičov neodradil. Na  Slovensku je táto problematika podchytená ešte horšie. Novela zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá je v platnosti už rok, situáciu vôbec nezlepšila. Zakázala predaj stočených automobilov iba firmám a podnikateľom a fyzické osoby z neho vyňala.

„Po roku od zavedenia novely je možné identifikovať viacero negatívnych dopadov. Predaj stočených vozidiel sa nezastavil, iba sa presunul k súkromníkom a firmám, ktoré na predaj takých áut fyzické osoby zneužívajú. Ako súkromníci často vystupujú zamestnanci malých autobazárov. Podľa informácií, ktoré sme získali z médií, našli nepoctiví predajcovia aj iné finty – predaj auta iba sprostredkovávajú, uzatvárajú zmluvu s majiteľom auta, ktorý je súkromnou osobou – nie sú tak oficiálnym predávajúcim automobilu a vyhýbajú sa postihu zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá v tejto situácii nemôže konať. Riešením situácie je novela zákona, ktorá zavedie generálny zákaz predaja stočených automobilov pre všetkých, vrátane fyzických osôb a stanoví prechodné obdobie, v ktorom by majitelia mali šancu legálnym spôsobom uviesť odometre do súladu so skutočnosťou. Zároveň je potreba vytvoriť prostredie, v ktorom nebude stáčanie možné utajiť,“ dodáva ombudsman AAA AUTO Štefuca. ADAC je presvedčený, že najúčinnejším prostriedkom proti stáčaniu je technická bariéra, ktorú by mali vytvoriť výrobcovia áut. Skupina AAA AUTO navrhuje vytvorenie centrálneho registra, v ktorom budú informácie o počte najazdených zo všetkých európskych krajín. Manipuláciu s kilometrami to tak podvodníkom veľmi skomplikuje.