Elektromobilita a jej presadzovanie v praxi má niekoľko fáz. Jednou z úvodných bola propagácia elektrického pohonu, silný marketing a miestami až nepochopiteľne agresívna štátna podpora na kúpu elektrického auta. Jej úlohou bolo vytvorenie pozitívneho obrazu elektromobility a zvýraznenie jej pozitívnych stránok. Potom nastúpilo postupné obmedzovanie áut so spaľovacími motormi pomocou reštrikcií a legislatívnych opatrení, ktoré mali automobilky aj motoristov motivovať k prechodu na elektrické autá. Momentálne sa však EÚ dostáva ešte ďalej a s pribúdajúcim počtom elektrických áut na cestách už začína selektovať aj medzi nimi. Nie všetko elektrické totiž prispieva k plneniu plánu Fit for 55 rovnako efektívne. Čaká nás tak súbor ďalších administratívnych nástrojov, ktoré majú motoristov nasmerovať tam, kde je to pre Fit for 55 žiadúce.

„Emisné kontroly“ nekončia

Že Euro 7 má mať určitým spôsobom dopad aj na elektrické autá, je už dlhšie známe. Síce tu ešte vládne chaos a nie sú presne definované podmienky ani limity, no jedno je isté – elektrické autá začne EÚ skôr, či neskôr triediť do kategórií a energetických tried podľa efektívnosti (akási obdoba súčasnej kategorizácie spotrebnej bielej techniky). Vplyv na zatriedenie bude mať niekoľko faktorov, okrem iného aj kapacita akumulátora, jeho technológia, veľkosť, aj hmotnosť samotného auta. Nepôjde teda primárne o vek auta, ani dátum jeho prvej registrácie. Práve toto sú faktory, ktorými chce EÚ ovplyvniť nákup a následne aj prevádzku ťažkých elektrických SUV. Cieľom je motivovať systém k výrobe lacnejších, dostupnejších a k životnému prostrediu ohľaduplnejších mikromobilov a menších áut.  V súčasnosti je totiž každý druhý elektromobil skutočne zaradený do kategórie SUV (patrí sem aj crossover), čo sú v samotnej podstate neefektívne autá. Nielen z hľadiska využitia vnútorného priestoru (tu EÚ zohľadňuje fakt, že väčšinu roka autá neprevážajú viac než jedného, či dvoch ľudí), ale najmä spotreby energií pri prevádzke, ale aj výrobe (vrátane nadmernej spotreby drahých surovín potrebných pre výrobu ich batérií). A hoci robí EÚ veľa ťažko vysvetliteľných krokov, tento konkrétny dáva zmysel a má širšiu podporu aj v odbornej obci. Jeho nasadenie do praxe je tak viacmenej údajne už len otázkou krátkeho času (konkrétne opatrenia EÚ zatiaľ nezverejnila).

zdroj: Ministerstvo životného prostredia SR, IEA, JATO Dynamics