Počet osobných áut v mestách neustále rastie, na cestách sa tvoria dopravné zápchy a parkovanie, najmä v európskych metropolách, je zo dňa na deň väčším a drahším luxusom. Čo s tým? EÚ vidí jediné riešenie vo výraznom obmedzení vjazdu áut do miest a ich nahradenie alternatívnymi spôsobmi dopravy. Aké to sú? Chôdza, bicykel, kolobežky, či premyslený systém hromadnej dopravy. „Bez ohľadu na typ pohonu, či sú to fosílne palivá, elektro alebo vodík, bude treba pripustiť, že mestá nie sú nafukovacie. Pred každými komunálnymi voľbami sa na nás z každej strany valí hlúpy populizmu, že možno Kdekoľvek dôjsť autom a kamkoľvek ho zaparkovať. Mestá nemožno donekonečna prispôsobovať potrebám osobných áut, preto sa musíme zamyslieť nad alternatívami, ktoré urobia dopravu pohodlnejšou. Zápcham nezabránime bez toho, aby sme umožnili ľuďom cestovať inak, pohodlnejším a efektívnejším spôsobom, verejnou dopravou či bicyklom,“ hovorí na adresu aktuálneho problému europoslanec Mikuláš Peksa z parlamentnej Skupiny Zelených (EFA). Zároveň zdôraznil, že mestá sú dnes prakticky len obrovskými parkoviskami a to treba zmeniť. Efektívnejšími cestami majú byť v budúcnosti verejná doprava a cyklodoprava, ktorá si vytvorí aj v menších mestách priestor práve na úkor dnešnej individuálnej automobilovej dopravy.

Elektromobil nebude problém ani pre ľudí s nižšími príjmami

Europoslanec Peksa prezentuje aj svoj pohľad na elektromobilitu a jej dostupnosť pre široké masy. Ako tvrdí, netreba sa toho báť a v konečnom dôsledku bude doprava ešte prístupnejšia, než dnes. Na otázku, či sa nestane osobná doprava po roku 2035 pre ľudí s nižšími príjmami menej dostupnou než dnes, Peksa odpovedal: „Nestane. Odchod od spaľovacích motorov je súčasťou celosvetového trendu. Napríklad India si stanovila rok 2030. Súvisí to aj s tým, že technologické alternatívy, špecificky elektromobily, sú omnoho menej technologicky náročné na výrobu, obsahujú menej súčiastok. Ich najdrahšou časťou sú batérie, ich ceny však idú výrazne dolu. V roku 2035 tak môže byť osobná doprava dostupnejšia než dnes.“

zdroj: Euractiv