Zdá sa, že KIA začína udávať tempo aj v oblasti technického vývoja a uplatňovania noviniek v sériovej produkcii. To, čo bolo v minulosti takmer nepredstaviteľné, sa stáva skutočnosťou. Po nástupe kvalitných áut začínajú Kórejci tradičným európskym producentom stúpať na päty aj v oblasti technického vývoja. Najnovšie o tom KIA presvedčila v oblasti manuálnych prevodoviek.

Prežijú. Možno vďaka Kórejcom

O inteligentnej prevodovke iMT určenej pre 48 V mild-hybridné systémy Kie sme už na portáli Topspeed.sk písali. Ich špecialitou je spojka bez mechanickej väzby na spojkový pedál (tzv. clutch-by-wire), ktorá pracuje len na elektronickej báze. Elektronika si sama určuje moment, kedy spojku rozpojí a aj počas jazdy vypne motor (tzv. plachtenie), prípadne, ako rýchlo pustí lamelu do záberu, aby motor nezdochol ani neopatrným vodičom. S vypnutým motorom tak teraz dokáže Kia krátkodobo jazdiť tempom až 125 km/h. A hoci nejde o úplne novú myšlienku, KIA je prvá, kto ju v tejto podobe dotiahol až do veľkosériovej podoby. Navyše už teraz fabrika prezradila, že sa objaví vo viacerých jej modeloch. Je tak celkom možné, že konštruktéri objavili spôsob, ako modely s manuálnou prevodovkou jednoduchšie pretlačiť aj cez chystajúce sa prísnejšie emisné normy. Nie je žiadnym tajomstvom, že práve s dvojspojkovými prevodovkami dnes automobilky vykazujú nižšie spotreby, a tak je pre ne predaj „automatických“ prevodoviek v podstate neraz výhodnejší aj z pohľadu flotilových emisií.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

S očami aj vzadu

Ďalším zaujímavým technickým detailom, ktorý automobilka pretláča do sériovej výroby v nižších segmentoch, je sledovanie mŕtvych uhlov pomocou kamier. A rovnako ani v tomto prípade nejde o prevratnú myšlienku, zaujímavý je skôr fakt, že to konštruktéri dostali cez ekonómov až do sériovej výroby. S novinkou prichádza nové Sorento, no už teraz je zrejmé, že si sledovanie mŕtvych uhlov pomocou kamier nenechá len pre seba.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aký podiel má na spomínaných novinkách samotná KIA a koľko z toho je produktom spoločného koncernového vývoja Hyundai/KIA, nie je jasné, isté však je, že kórejské automobilky začínajú napredovať v ďalšej oblasti. A hoci európski producenti nezaostávajú, ich dominantné postavenie na „domácom“ piesočku už zďaleka nie je také dominantné ako kedysi.