Momentálne po uliciach britského hlavného mesta jazdí dízlový typ TX4. Ten však už v polovici budúceho roka nahradí nový elektrický taxík TX5.
LTC TX5

Londýnsky taxík si zachová tradičné tvary, dostane však moderný pohon.

Zachovali klasický vzhľad taxíku

Klasické londýnske taxíky vyrába firma The London Taxi Company (LTC). Od roku 2013 ju vlastní čínsky gigant Zhejiang Geely Holding Group. Táto spoločnosť okrem iného vlastní aj Geely Auto a Volvo. Momentálne po uliciach britského hlavného mesta jazdí typ TX4. Ten však už v polovici budúceho roka nahradí nový typ TX5, ktorý prešiel výraznými zmenami. Firma dokonca na jeho výrobu postavila novú továreň v Coventry v hodnote 300 miliónov libier, čiže asi 349 miliónov eur. Okrem taxíkov v nej však budú vyrábať aj ľahké úžitkové vozidlá. TX5 navrhli v dizajnovom centre Geely v Barcelone, ktoré vedie Peter Horbury, bývalý šéfdizajnér Volva a Fordu v Severnej Amerike. Pri TX5 sa logicky snažil zachovať klasický vzhľad a tak londýnsky taxík neprišiel o veľkú prednú masku a rovnako si zachoval aj celkový tvar.

LTC TX5

Veľká maska chladiča nesmie chýbať rovnako ako dvere s pántami vzadu.

Pod konzervatívnym zovňajškom však nájdeme noviniek oveľa viac. Nový taxík LTC TX5 je väčší ako predchodca a odvezie až 6 pasažierov. Zachoval si zadné dvere s pántmi vzadu, pre ľahšie nastupovanie a vysokú strechu. Ponúkne však WiFi, alebo pohľad na upršanú londýnsku oblohu cez panoramatickú sklenenú strechu. Pri návrhu si však vývojový tím dal záležať okrem pohodlia cestujúcich najmä na novej koncepcii pohonu. Tradičný dízel totiž nahradil elektromotor a batérie. Aby nezostávali vybité taxíky stáť na uliciach, TX5 má aj malý spaľovací, ktorý však podobne ako v prípade Chevroletu Volt, či svojho času Oplu Ampera, slúži iba na výrobu elektrickej energie a dobíjanie batérií, či priame napájanie elektromotora. Podľa zástupcov automobilky by mal mať taxík dojazd cez 100 míľ, čo je viac ako 160 km. Aby konštruktéri zvýšili dojazd, použili pri výrobe nosnej časti karosérie hliník namiesto ocele. Auto samozrejme potrebovalo zachovať dobrú obratnosť a tiež ponúknuť čo najväčší priestor pre pasažierov. Aj preto je elektromotor (a aj spaľovací motor) umiestnený pod prednou kapotou a poháňa zadné kolesá. Predným tak zostala väčšia voľnosť a môžu sa viac natáčať.

LTC TX5

Zaujímavosťou je, že LTC nie je jediným výrobcom londýnskych taxíkov. Konkuruje jej firma Metrocab, s ktorou sa spoločnosť LTC aj neúspešne súdila. Metrocab totiž vyrába taxík podobného tvaru. Navyše zrejme prispel k zmene systému pohonu v TX5. Taxík Metrocab totiž už teraz poháňa elektromotor v kombinácii so spaľovacím motorom na zvýšenie dojazdu, ktorý slúži iba ako generátor. LTC chce preto rozšíriť svoj trh a TX5 bude globálny produkt, ktorý ponúkne aj v iných krajinách. Miestom, kde sa TX5 pravdepodobne uchytí, bude zrejme Čína, kde je momentálne veľký dopyt po "čistých" taxíkoch.

Metrocab

Konkurent v podobe taxíka Metrocab ponúka rovnaký pohon

Zdroj: Forbes