Konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou má nielen svoju politickú, ale aj ekonomickú rovinu. Postihnutí by mohli byť aj automobiloví producenti, ktorí svoje autá montujú priamo v Rusku. Ako uvádza Financial Times, obavy o budúcnosť svojich montážnych závodov vyjadril Luca de Meo, šéf automobilky Renault. Ten prezradil, že práve globálna pôsobnosť koncernu Renault-Nissan by mohla byť v prípade eskalácie konfliktu na škodu. Jeho automobilka AvtoVAZ v Togliatti totiž dnes dováža až 20 % komponentov spoza ruských hraníc, v prípade závodu Renault v Moskve je podiel dovážaných komponentov dokonca až dvojnásobný (40 %).

Ochrana domáceho trhu a STOP pre zahraničné dodávky dielcov

„Potenciálne by mohla nastať ďalšia kríza dodávateľského reťazca spojená s dielcami, ktoré pochádzajú zo zahraničia,“ povedal šéf Renaultu, Luca de Meo koncernovým investorom. Všetko je zatiaľ v teoretickej rovine, no vzhľadom na skutočnosť, že Rusko už v minulosti chránilo svoje záujmy v podobných situáciách obmedzením väzieb so zahraničnými subdodávateľmi a vysokým dovozným clom, Renault sa na prípadný krízový plán preventívne pripravuje už teraz. „Renault už pracuje na štúdii, ktorá by mala pomôcť nájsť nových dodávateľov na komponenty,“ dodal Luca de Meo. Tí by mali pochopiteľne pochádzať priamo z Ruska. Ak sa tak však stane, vedenie koncernu upozornilo, že cesta späť k európskym dodávateľom bude ťažká. Nájsť náhradný program pre kvalitnejších, no drahších európskych producentov náhradných dielcov totiž nemusí byť vôbec jednoduché.

zdroj: Financial Times