Nemecké médiá píšu, že „trh s elektromobilmi utrpel po znížení dotácií veľkú porážku“. Tamojšie združenie automobilového priemyslu (VDA) navyše upozorňuje, že aj výrobcovia očakávajú v roku 2023 pokles záujmu o tento typu pohonu. Čo sa presne stalo?

Začiatkom roka mnohí nešetrili nadšením, keď vyšlo najavo, že sa v decembri podarilo na nemeckom trhu predať 104 325 elektromobilov a 69 801 plug-in hybridov. Tí pragmatickejšie zmýšľajúci ale vedeli, že ide aj o dôsledok dotačnej politiky, ktorá mala byť od nového roka významne obmedzená, takže značná časť motoristov či firiem jednoducho urýchlila nákup nového auta, aby dosiahli na vyššiu prémiu, respektíve takzvaný ekologický bonus.

Len pre poriadok pripomíname, že Nemci doteraz prispievali majiteľom elektromobilov čiastkou 6000 eur pri cene vozidla do 40 tisíc eur alebo 5000 eurami, ak si vybrali model s cenovkou od 40 do 65 tisíc eur. V prípade dobíjacích hybridov schopných zvládnuť minimálne 60 kilometrov na baterky alebo celkovými emisiami pod 60 g CO2 na kilometer to bolo 4500 a 3750 eur. Tieto subvencie ale skončili.

Od 1. januára 2023 Nemecko neprispeje na plug-in hybrid ani centom a v prípade elektromobilov spadla dotácia na 4500 eur (do 40 000 eur) a 3000 eur (od 40 do 65 tisíc eur). Navyše o „Umweltbonus“ môžu od 1. septembra 2023 žiadať už len súkromné osoby a federálny fond znížil svoj rozpočet na 2,1 miliardy eur. Ak by bol prečerpaný v auguste, do konca roka v ňom už peniaze nepribudnú.

Z vrcholu skoro až na dno

A ako sa uvedené zmeny prejavili v predajniach nových áut? Registrácie plug-in hybridov v januári 2023 spadli na necelých 9000 vozidiel, teda o 87,1 percenta a registrácie elektromobilov zleteli na 18 100 kusov, teda o 82,7 percenta.

V súvislosti s týmito číslami stojí za to pripomenúť vlaňajšie slová spolkového ministra hospodárstva, Roberta Habecka: „Elektrické autá sú stále obľúbenejšie a v dohľadnej budúcnosti nebudú potrebovať žiadnu štátnu podporu.“

Aby sme najčerstvejšie údaje dostali do kontextu, stojí za to porovnať ich s januárom 2022. A pokiaľ môžeme súdiť z rozdielu, ani v tomto smere to na sľubovaných 15 miliónov elektromobilov v priebehu necelých 8 rokov zatiaľ nevyzerá. Medziročne totiž klesol predaj čisto batériových vozidiel o 13,2 percenta a dobíjacie hybridy spadli o 53,2 percenta.

Ako sa vyvinie počet registrácií týchto áut počas roka 2023, si zatiaľ netrúfame odhadnúť, Nemci ale majú podľa všetkého nekonečné zásoby optimizmu. Pripúšťajú síce, že počet registrácií PHEV poklesne takmer o tretinu, veria ale, že v porovnaní s rokom 2022 nakoniec predajú o 8 percent viac elektromobilov.