Kým v africkom Kongu obsah katalyzátorov šnupú ako kokaín, v Spojených štátoch s nimi zlodeji nakladajú v podstate ako u nás. Vo výkupoch ich predávajú so slušným ziskom, ktorý je priamo úmerný cenám drahých kovov na svetových trhoch. A pretože tie v dlhodobom horizonte stúpajú, zvyšuje sa i dopyt po nich, čo zároveň stupňuje aktivitu dlhoprstých.

Ako vyzerá slovenská štatistika, popravde netušíme (polícia v tomto smere čísla pravdepodobne nezhromažďuje), symptomatické sú však aj čísla z USA a predpokladáme, že ten všeobecný nárast trestnej činnosti je s istou mierou platný aj pre európske štáty. Ale buďme konkrétni...

Ešte v roku 2018 evidovali americké úrady 1298 krádeží katalyzátorov. To nie je veľa, je však nutné brať do úvahy fakt, že ide o oficiálne počty, mnohí okradnutí polícii nič hlásiť nemuseli. V roku 2019 to už bolo 3390 prípadov a o rok neskôr sa v záznamoch objavuje takmer 14 500 motoristov s vyrezaným katalyzátorom.

Údaje z minulého roka k dispozícii zatiaľ nemáme, úradníci však už naznačili, že nové čísla budú opäť rekordné. A niečo signalizuje aj správa jednej z najväčších amerických poisťovní State Farm, ktorá v období od 1. júla 2020 do 30. júna 2021 registruje medziročný nárast krádeží katalyzátorov v USA o ďalších 293 percent.

Katalyzátorom to končiť nemusí

Poškodené autá sa v posledných mesiacoch hromadia v servisných centrách predajcov a dôvody sú celkom prozaické. Chýbajú náhradné dielce, predlžujú sa dodacie lehoty a ceny letia hore. Tie sú samozrejme závislé na konkrétnom aute, v USA sa však náklady na opravu pohybujú okolo 11 tisíc dolárov a čiastka nemusí byť konečná. Zlodeji nezriedka poškodia aj iné komponenty, napríklad kabeláž elektrických rozvodov, palivové či brzdové vedenie.

A nemyslite si, že montážou nového komponentu vaše starosti končia. Celkom bežne sa stáva, že auto, ktoré sa vráti z opravy majiteľovi, je o pár dní zase v servise. Pochopiteľne kvôli tomu istému.

Asi najviac v tomto smere trpia vlastníci pickupov, a potom áut značky Toyota. Tí prví hlavne preto, že ich vozidlá majú vyššie podvozky a väčšie motory, takže lupičom sa pod nimi „pracuje“ pohodlnejšie a vyrezané katalyzátory sú rozmernejšie a drahšie. Druhá skupina dostáva zabrať preto, že uvedená japonská firma používa o niečo vyšší obsah drahých kovov.

Dokážete si preto zaiste predstaviť, ako sú na tom vodiči modelov Tundra a Tacoma (pre tých menej znalých dodávame, že ide o pickupy Toyoty). Ale pravidelne sú odstavené tiež Priusy a potom Fordy série F, Ram 1500 a ďalšie podobné stroje.

Tento problém metastázuje spôsobom, ktorý už núti automobilky (predovšetkým Toyotu), políciu i politikov k vzájomnej spolupráci. A príležitosť vycítil aj voľný trh. V Spojených štátoch sa začínajú predávať ochranné kryty katalyzátorov, ktoré krádežiam asi úplne nezabránia, ale sú pomerne účinné a zlodejov buď odradia úplne alebo predĺžia ich „prácu“ natoľko, že im hrozí prichytenie pri čine.

Na stole je tiež nový zákon, ktorý by od výrobcov áut požadoval vyraziť na katalyzátor VIN kód, zaviedol prísnejšiu evidenciu vo výkupoch a zároveň by bola krádež tohto typu automaticky považovaná za trestný čin. Inšpirujeme sa týmto aj u nás?