Niektoré autá padnú do zabudnutia takmer okamžite, z niektorých sa stanú legendy a striedajú jednu zberateľskú garáž za druhou a niektoré zostávajú tak trochu mimo hlavný prúd, hoci znalci vedia, že ich príbeh z nich robí zaujímavú investičnú príležitosť.

Do poslednej skupiny by sme pokojne mohli zaradiť aj Subaru SVX. Luxusné kupé, na ktorom síce asi nezbohatnete tak ako na Porsche či niektorých Ferrari, no už dnes je ich na cestách tak málo, že sa za nimi začínajú otáčať aj trpezliví investori. Aj v roku 2021 totiž pôsobí rovnako exoticky ako v čase svojho vzniku, pred tridsiatimi rokmi.

Futuristické tvary budúceho modelu SVX naznačil už jeho koncept z roku 1989.

Diaľničný expres

Dnes si to už nikto nevie ani predstaviť, ale na začiatku 90. rokov patril k vrcholom automobilového sveta segment veľkých kupé. Tie stáli nad prestížnymi limuzínami a vždy dostávali tú najmodernejšiu a najluxusnejšiu výbavu, ktorú mali automobilky k dispozícii. Práve prostredníctvom atraktívnych kupé ťahali z bohatých zákazníkov peniaze a boli to práve tieto nízke dvoj či trojdverové autá, ktoré naznačovali skutočný technologický potenciál výrobcov. Subaru sa takto predviedlo s kupé SVX, do ktorého vrhlo všetky svoje sily. O jeho dizajn sa postaral Giorgetto Giugiaro a kabínu ako zo sci-fi filmu vypĺňala výbava lepšia ako v nemeckých prémiových kupé.

Pohon auta však napriek exotickému zjavu zostával verný tradícii Subaru, takže pod prednou kapotou trónil 6-valcový boxer s objemom 3,3 l a svojich 230 koní a 309 Nm posielal na všetky štyri kolesá. Do prvej ligy ho posielala aj maximálna rýchlosť 250 km/h či akcelerácia na stovku za 7,5 sekundy. V roku 1991 to boli viac ako zaujímavé hodnoty, pre značku Subaru rozhodne z ríše snov. Tam však mierila aj jeho príliš ambiciózna cena. V bývalom Československu sa pohybovala niekde na úrovni 2 miliónov Kčs, čo bola skutočne tá najvyššia liga. Úspech sa napriek výnimočnosti nedostavil a Subaru jeho výrobu skončilo v roku 1997 pri čísle 24 379 vyrobených kusov. Ako neskôr automobilka prezradila, prerábala na každom predanom kuse a celková strata za SVX sa nakoniec vyšplhala na 73 miliónov USD. V Európe sa nakoniec predalo len necelých 2500 kusov. Koľko z nich jazdí dodnes, je ťažké odhadnúť, v každom prípade Subaru SVX je dnes jedným z najexotickejších diaľničných kupé v histórii. Všetko najlepšie, oslávenec!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov