Asi tušíte, že podobné slová by len ťažko zazneli z úst niekoho, kto má v BMW na starosti divíziu obchodu a predaja, takže rovno dodávame, že je za vyššie uvedený výrok (vcelku očakávane) zodpovedná Monika Dernaiová, šéfka takzvaného oddelenia udržateľnosti...

Už z definície jej titulu je zrejmé, kde sa taká myšlienka zrodila a na jednej strane nás neprekvapuje. Na druhej ale musíme pripomenúť, že na niečo podobné nie sme u vysokopostavených manažérov automobiliek zvyknutí. Tým ide obvykle hlavne o to, aby naopak predali čo najviac áut.

Dernaiová pred publikom v Londýne navrhla, aby motoristi radšej predĺžili životnosť svojich existujúcich vozidiel namiesto toho, aby ich nahrádzali úplne novými kusmi.

Automobilový priemysel by podľa nej mohol znížiť množstvo produkovaného odpadu tým, že „bude ľudí povzbudzovať, aby si ponechali staršie vozidlá a napríklad ich modernizovali,“ aby ich udržali v dobrom stave i s výbavou podľa aktuálnych štandardov.

Jej nápad spočíva napríklad i v tom, že by si majitelia vylepšili napríklad interiér či iné časti auta. „Potrebujeme autá navrhnuté tak, aby ste z nich vymontovali trebárs staré sedadlá a vrátili späť nové. Potom aj ojazdené vozidlo môže vyzerať novšie. Majiteľ nebude mať potrebu kupovať si úplne nový automobil, ale stále tu ostane obchodný model, z ktorého môže profitovať BMW i celá spoločnosť,“ hovorí šéfka oddelenia udržateľnosti.

Monika Dernaiová vystúpila s týmto názorom v rámci panelovej diskusie venovanej obehovému hospodárstvu, ktorého hlavnou myšlienkou je maximálna možná, v ideálnom prípade až 100-percentná recyklácia s nulovým množstvom odpadu.

Čo k tomu dodať? Ak vám záleží na životnom prostredí, potom áno, toto je skutočne ekologické chovanie. Environmentálne dokonalé auto je také, ktoré si nekúpite a nebude ho musieť ani nikto vyrobiť. Práve vysoká spotreba a zbavovanie sa funkčných vecí je skutočne tým, čo nás vedie k zbytočnému plytvaniu zdrojmi. Ak ale povieme „a“, mali by sme dodať i „b“.

Je v poriadku jazdiť starým modelom v dobrom technickom stave, niektorým to dokonca vyhovuje. Zároveň je ale tiež na automobilkách, aby opäť dimenzovali svoje vozidlá tak, ako tomu bolo v 90. rokoch. Aby nové náhradné súčiastky boli navrhnuté rovnako kvalitne, ako tie v rámci prvovýroby a nemali umelo nadefinovanú, zníženú životnosť. A tiež aby sme za nové originálne dielce nemuseli platiť niekoľkonásobok a niekedy až rádovo viac v porovnaní s ich pôvodnou cenou. Potom by motoristi skutočne mohli mať vyššiu motiváciu zachovať autá, v ktorých práve jazdia.

To všetko je však v priamom rozpore s tým, ako je naša spoločnosť nastavená. Čo sa nám doteraz automobilky či štátne inštitúcie prostredníctvom legislatívneho tlaku snažili vštepiť. A bude zaujímavé sledovať, na ktorú stranu sa váhy trhu a peňaženky motoristov prevážia.

zdroj: AutoExpress