Vojenský konflikt na Ukrajine a jeho dôsledky v podobe ekonomických sankcií a stiahnutia niekoľkých výrobcov komponentov z ruského trhu si stále pýta svoju daň. A platí to aj pre automobilku AvtoVAZ. Jej modely využívali, ako dôsledok majetkového prepojenia s koncernom Renault-Nissan, mnohé komponenty od zahraničných výrobcov, no tie momentálne nie sú k dispozícii. Zastavenie výrobných pásov neprichádza z ekonomických ani technických dôvodov do úvahy, jediným riešením je tak výroba nekompletných áut s odložením dokončenia na neskôr. Podľa rovnakého receptu koniec, koncov postupovali automobilky na celom svete. Ako sa však ukazuje, AvtoVAZ musí bojovať nielen s nedostatkom čipov, ale aj vecí, ktoré sú pre ostatných výrobcov mimo Ruska celkom bežné a dobre dostupné.

Bez nárazníkov, káblových zväzkov, či elektroniky

„Na území AvtoVAZ sa k dnešnému dňu nahromadilo 9000 nekompletných modelov Lada Granta. Väčšine z nich chýba posilňovač riadenia, autá schádzajúce z výrobných liniek sú navyše parkované na všetkých dostupných miestach, vrátane trávnatých plôch,“ uvádza Autograd news vo svojom vyhlásení. Problém s chýbajúcimi komponentami sa však týka aj ostatných modelov ruskej automobilky. Lada online uvádza, že v areáli AvtoVAZ, okrem iných, odstavujú aj veľké množstvá modelu Niva. Na niektorých chýbajú nárazníky, inde elektronika a na Legendoch stále nie sú bezpečnostné pásy. Podľa vedenia automobilky sa situácia vďaka dodávateľom z Činy a Indie pomaly zlepšuje, aká je však realita s odstavenými autami, zostáva tak trochu tajomstvom. Zaujímavé by bolo zistenie, ako dlho autá ponechané na voľných plochách v miestnym poveternostným podmienkam vlastne vydržia. Nie je predsa žiadnym tajomstvom, že následný repas dlho odstaveného auta nie je nijak jednoduchým procesom.

zdroj: Lada online, Autograd news