Michelin CrossClimate založil novú kategóriu pneumatík. Nejde o celoročnú pneumatiku (s priemernými výkonmi v letných i zimných podmienkach), ale o prémiový letný plášť so skvelými výkonmi v zimných podmienkach. Znie to zázračne, však?

Michelin CrossClimate predstavuje novú kategóriu pneumatík, ktorá v sebe kombinuje technológie zimných i letných pneumatík. Aj vám napadli celoročné gumy? Michelin sa voči tomuto ohradzuje. Celoročné pneumatiky sú výsledkom kompromisu medzi výkonom v letných aj zimných podmienkach. Jednoducho, celoročky nefungujú na 100% ani v lete, ani v zime. Novinka je však letná pneumatika, ktorá niečo dokáže aj na snehu. Napríklad v teste priľnavosti na mokrom povrchu získala najvyššie možné klasifikačné hodnotenie triedy „A“ podľa hodnotiacich kritérií pre letné, ale aj pre zimné pneumatiky.

Britská stránka Tyrereviews vykonala nezávislý test, kde porovnala CrossClimate s letnými (Michelin Primacy 3), zimnými (Continental TS850) a celoročnými gumami (Goodyear Vector 4 Season Gen-2). Výsledky sú veľmi zaujímavé. V letných podmienkach dosahuje takmer identické vlastnosti ako letná pneumatika. CrossClimate má podľa testu výbornú ovládateľnosť na vode. V zimných podmienkach už taká výborná nie je, no v trakcii do kopca na zasneženom povrchu drží krok s celoročnými pneumatikami.

Vďaka čomu funguje CrossClimate aj v zime? Dobré výkony novej pneumatiky vychádzajú z kombinácie troch technológií:


1.    Inovačná zmes gumy:

  • Behúň je veľmi pružný, dokáže sa teda prispôsobiť akejkoľvek nerovnosti povrchu vo všetkých jazdných podmienkach – na suchej, mokrej i zasneženej vozovke.
  • Pneumatika má zároveň nízky valivý odpor.

2.    Kombinácia smerového dezénu s atypicky usporiadanými 3D samoblokujúcimi lamelami:

  • 3D lamely sú usporiadané pozdĺž dezénových blokov, ako je to typické pri letných pneumatikách, a zároveň sa vyznačujú zložitou geometriou, tak, ako je to pri lamelách zimných pneumatík Michelin. Lamely majú zvlnený profil s meniacou sa šírkou, čo v zimných podmienkach zaisťuje efekt „drápu“ – lamela sa zaryje do snehu a zvýši priľnavosť pneumatiky.
  • Smerový dezén s premenlivými uhlami dezénových blokov optimalizuje priľnavosť na snehu.
  • Zvislé a vodorovné zvlnenie lamely vytvára efekt samoblokovania.

3.    Kombinácia skosených hrán behúňových blokov s lamelami zaisťuje maximálnu kontaktnú plochu s vozovkou a zvyšuje tak účinnosť brzdenia na suchom povrchu. Využitie inovačných lamiel s plnou hĺbkou zaručuje vynikajúce brzdné vlastnosti a záber na snehu.

Pneumatika Michelin CrossClimate umožnila vznik novej kategórie pneumatík. Nejde o celoročnú pneumatiku (s priemernými výkonmi v letných i zimných podmienkach), ale o prémiovú letnú pneumatiku s najvyššími možnými výkonmi v zimných podmienkach. Pneumatiku testovali v 7 krajinách: v Nemecku, Kanade, Fínsku, Francúzsku, Poľsku, Španielsku a Švajčiarsku. Teploty sa pohybovali od -30°C do +40°C.

Oplatí sa ju kúpiť? Na túto otázku si musíte zodpovedať sami. Pokiaľ na snehu najazdíte s autom minimum kilometrov, nemusí byť CrossClimate úplne zlou voľbou, ale stále musíte brať do úvahy, že zimná pneumatika bude na snehu a najmä ľade bezpečnejšia.

Zdroj: tlačová správa, tyrereviews

Nepriateľom pneumatík CrossClimate môže byť dnes platná legislatíva. Vo väčšine krajín EÚ je minimálna hĺbka dezénu pre zimné pneumatiky používané v zimnom období, alebo priamo na snehu 4 mm. Na Slovensku sú to 3 mm. Ak však letnú/zimnú pneumatiku používate na ceste, kde nie je súvislá vrstva snehu, alebo v niektorých krajinách mimo zimného obdobia, postačí ak má len 1,6 mm (čo je nebezpečne málo na akékoľvek obdobie). Extrémne šetrivým vodičom, ktorí sú ochotní ísť až na hranu povolených limitov prezúvanie v istej fáze neušetria.