Šrotovné sme tu už mali a nie raz. Na portáli Hnonline sa objavil zaujímavý postreh v komentároch, ktorý jednoducho nejde nerozvinúť. Áno, skutočne šrotovné na oko pomôže ekonomike a automobilkám. Avšak za akú cenu?

Predstavme si príklad šrotovného, keď vám za vaše staré 15-ročné auto ponúknu odpustenie 5000 eur z kúpy nového a pritom má reálnu trhovú hodnotu 2000 eur. Poviete si, prečo nie. Avšak v skutočnosti teda kúpite nové auto za 10-tisíc eur a ste v mínuse 7000 eur. Nie 5000, pretože vaše auto malo hodnotu 2 000 eur.

Takže človek v konečnom dôsledku má nové auto, o ktoré sa teoreticky nemusí starať. Avšak na garančné prehliadky chodiť treba. A to nezapočítavame stratu hodnoty. Nové auto podľa značky a typu stráca najviac z predajnej ceny prvé 3 až 4 roky. Za ten čas by vaše 2000-eurové auto stratilo na hodnote možno 1000 eur, avšak to nové bez problémov stratí aj 5000 eur. Takže ste v mínuse ďalších 4000 eur.

Samozrejme, dostávate nové moderné vozidlo, ktoré je obzvlášť bezpečnejšie, s tým súhlasím. Avšak za cenu spomenutých nákladov navyše. Sú to len načrtnuté hodnoty, môžu byť lepšie, ale aj horšie.

Je vôbec nové auto potrebné?

Ďalším argumentom, ktorý bol v predmetnom článku spomenutý, je fakt, že predaj áut sa neznížil kvôli chuti zákazníka kúpiť si auto, ale kvôli väčšej nepotrebnosti. Kto môže, robí z domu a aj po odznení pandémie sa o takýto štýl práce bude snažiť. Zrazu v rodine s 3 autami stačia len 2 autá. A jednoducho tie 2 autá netreba obnovovať. Pekný príklad uvedený je, ako podporiť stavebníctvo. Podpáľme mesto a budujeme odznova.

Počty predajov po šrotovnom opäť padli

Dokonca aj počty predajov ukazovali, že tesne pred šrotovným sa čísla prepadli, počas šrotovného stúpli a po tomto období zas klesli. Jednoducho z dlhodobého hľadiska sa nič výrazné nestalo, len ľudia, ktorí chceli nové auto, si počkali na šrotovné a kto naň poväčšinou nemal pred šrotovným, ten si ho aj tak nekúpil. Samozrejme, bolo pár prípadov starých zachovalých áut, ktoré skončili v šrote a miesto nich pribudli nové Fabie, Thalie, avšak takých dôchodcov bolo minimum a o novom aute premýšľali azda aj predtým.

Šrotovné je mocná zbraň, ktorá by však nemala byť zneužívaná len tak, ale poriadne odkomunikovaná. Z dlhodobého hľadiska totiž prinesie len tým, ktorí by už dané auto aj tak chceli a kúpili na úkor tých, ktorí na to nemajú a aj z ich daní bude šrotovné financované. Aký máte názor vy?