Najnovším prírastkom sa môže pochváliť Mercedes. S AMG GT 4-Door zajazdili v zelenom pekle čas 7:25. To vôbec nie je pomaly, ale, že vôbec! No len rýchly byť nestačilo. Chceli predsa rekord, nie? A tak vymysleli, že AMG GT 4-Door je najrýchlejšie štvorsedadlové auto na Ringu. Je to tak?

Je tu aj Jaguar, ktorý do Nemecka poslal model XE SV Project 8. Auto o triedu menšie ako AMG GT 4-Door. No tiež sedan. Zajazdil o 4 s rýchlejší čas ako AMG GT 4-Door. Lenže tá špeci verzia nemá zadné sedadlá a Jaguar prehlásil, že oni majú najrýchlejší sedan na Nürburgringu. Autá si vraj nie sú podobné a musia pretekať v rôznych kategóriách. Každé vo vlastnej škatuľke. Fakt?

Ešte sme neskončili, Chevrolet Camaro ZL1 s 1LE balíkom a manuálom na Nordschleife zajazdil čas 7:16. A to je, prosímpekne, o 9 s lepšie ako Mercedes. Áno, má o pár dverí menej, ale stále je to štvorsedadlové auto. Zabudli naň Nemci, alebo je to podľa nich znova len iná podkategória? A presne v tom je problém. Každý si z rekordu robí dobrý deň. Tak ako Škoda s modelom Kodiaq RS, ktorý je vraj najrýchlejšie SUV na dráhe. No áno, je. Ako 7-miestne určite, lebo nik iný to ani len neskúsil...

Jaguar Project 8 si vytvoril škatuľku sám pre seba. Je to niečo, čo by sme mohli nazvať „pripravené do produkcie“. Aktuálne najrýchlejším sedanom na Nürburgringu je Subaru WRX STI Type RA, s ktorým tam zajazdili čas 6:57,5, hoci ten stroj má veľmi ďaleko od série a mal obuté sliky. A takto by sme mohli pokračovať. Aj bez použitia Google by sme vedeli spomenúť niekoľko ďalších áut, ktoré držia na Nordschleife rekordy. Je to len vytĺkanie PR publicity za každú cenu a je to smiešne, ako si pre každé auto dokážu vytvoriť vlastnú špecifickú bezvýznamnú škatuľku.

Pri hot-hatchoch sa to už vymklo kontrole. Je až trápne, že niektoré automobilky zachádzajú tak ďaleko, že zalepia páskou medzery medzi panelmi karosérie, len aby o chlp zlepšili aerodynamiku, alebo potajme odľahčia auto, ktoré potom váži menej ako sériové, či použijú lepivejšie gumy, no stále schválené do premávky, len aby získali rekord na svoju stranu...

Škatuľkovanie musí prestať

A dosť! Na Nürburgringu sú len dva rekordy, ktoré stoja za to. Tým prvým je čas, ktorý zajazdilo akékoľvek auto so štyrmi kolesami, to je v súčasnosti Porsche 919 EVO s časom 5:19,546. Do druhej skupiny patria autá tak, ako si ich môžete kúpiť v showroome, bez akýchkoľvek ďalších modifikácií. Teda aby ste si mohli kúpiť presne také auto, ktoré rekord na Nordschleife zajazdilo. To, žiaľ, dnes nie je možné, pretože napríklad taký Civic Type-R, aký zajazdil rekord, vám nepredajú.

Počínanie všetkých tých ľudí, ktorí žmýkajú z Nürburgringu rekordy len kvôli jednej veci musí skončiť. Akú má hodnotu rekord najrýchlejšieho SUV (Škoda Kodiaq RS) s tromi radmi sedadiel? Kedysi mal rekord na Nordschleife hodnotu a byť najrýchlejší v zelenom pekle aj niečo znamenalo. Dnes sme v situácii, keď si pri každom čase musíme prečítať, čo s tým autom urobili, aby rekord dosiahli. Akým spôsobom ohýbali pravdu.

Čo sa automobilový svet naučil? Ak začnete deliť rekordy do kategórií, ľudia vždy budú chcieť ísť podľa vlastných pravidiel, a tak si vytvoria vlastnú škatuľku, v ktorej budú najlepší, v ktorej budú mať na konte rekord. Nemôžeme byť jediní, komu sa takéto počínanie nepáči. Čo si myslíte o škatuľkovaní rekordov vy?