„Vodiči musia natlačiť narastajúce autá do priestorov, ktoré sa za dlhú dobu vôbec nezväčšili. Nielen, že populárne SUV uzurpujú menšie hatchbacky, keď príde na predaj nových áut, ale staršie (a menšie) autá miznú z ulíc.“

Podľa britskej poisťovne Accident Exchange oprava škodových udalostí, ktoré vznikli za posledný rok v krajine pri parkovaní, stála spolu 1,4 miliardy libier (1,6 miliardy eur). Priemerná veľkosť parkovacieho miesta je v Británii 2,4 x 4,8 metra. Na Slovensku je to podobné. Dokonca norma STN 73 6058 povoľuje najmenší prípustný rozmer len 2,25 x 4,5 metra. Problematická nie je ani tak dĺžka, ale skôr šírka. Našťastie, väčšina miest má šírku 2,4 metra. Norma však pochádza z roku 1987, z dôb, kedy sa u nás vyskytovali najmä úzke (1,61 metra) Škody 120. Dnes má bežné auto šírku 1,8 metra. Niektoré veľké SUV aj takmer 2 metre. Najhoršia je situácia v prípade trojdverových áut s dlhými dverami. Pokiaľ máte kupé, tak v niektorých priestoroch jednoducho nevystúpite!


Malé parkovacie miesta však nespôsobujú len problémy pri vystupovaní, ale zároveň zvyšujú pravdepodobnosť škodovej udalosti. Nemám na mysli len omlátený lak od „nepozorných“ vodičov a spolujazdcov, ale ošúchané blatníky, preliačeniny a podobne.

Malé parkovacie miesta pre SUV

Obrovské SUV nie je najvhodnejším autom na nákupy...

Brity vysvetľujú problémy pri parkovaní rastúcou popularitou SUV

Alarmujúcu situáciu potvrdzuje aj 35% nárast počtu škodových udalostí pri parkovaní od roku 2014. Briti to vysvetľujú vzrastajúcou popularitou obludných SUV. Tie sa rozhodne necítia doma v úzkych podzemných garážach a v ešte užších boxoch. Priemerná cena opravy za nešikovné parkovanie je na ostrovoch 2050 libier (2400 eur). Z celkového počtu nehôd (a škodových udalostí) sa až 30 % stane pri parkovaní. Zaujímavé je že, toto číslo narastá napriek tomu, že dnes má už takmer každé vozidlo parkovacie senzory alebo kamery.


„Vodiči musia natlačiť narastajúce autá do priestorov, ktoré sa za dlhú dobu vôbec nezväčšili. Nielen, že populárne SUV uzurpujú menšie hatchbacky, keď príde na predaj nových áut, ale staršie (a menšie) autá miznú z ulíc,“ komentuje situáciu Scott Hamilton-Cooper, operačný manažér Accident Exchange.


Ako situáciu vnímate vy? Sú podľa vás parkovacie boxy na dnešné autá príliš malé?

Zdroj: accidentexchange