Bez auta to dnes nejde

Na Slovensku máme oblasti, kde autobus chodí 2x denne. Aj to nevhodne... Jediný spôsob, ako v takých oblastiach prežiť, je kúpa auta. Na druhej strane tu sú preplnené mestá, lebo v rodine má auto každý dospelý člen. Niekedy bolo auto luxus, teraz je to bežná vec. Dokonca sa kvôli nim ľudia zadlžujú. Často úplne zbytočne...

Na striedanie áut aj na držanie jedného vplýva aj psychika. Mnohí si povedia, načo budem meniť auto ako ponožky, keď mi staré slúži dobre? Načo budem meniť auto, keď mi vyhovuje? Načo meniť auto, keď nič lepšie za našporené peniaze nekúpim? Sám patrím medzi ľudí, ktorí si autá nechávajú dlhšie, ako je priemer. Sú autá, ku ktorým majitelia prechovávajú citový vzťah, a to im nedovoľuje ho predať.  

Lenže auto je tiež len stroj. A keď ho máte dlho, s určitosťou pýta peniaze. Keď ste pedant, tých peňazí nebude málo. Auto sa za to môže, ale nemusí odvďačiť. Opravíte jedno, pokazí sa druhé... Je to údel áut. Pretože sú zložité a majú priveľa súčiastok.

 

Kedy auto držať a kedy predať?

Poďme na to racionálne. Ak chodíte krátke trasy po meste, do práce sám a spravíte do 10 000 kilometrov ročne, nové auto nemá zmysel. Rýchlo stratí na cene a prerobíte. Udržiavané auto za 3000 - 4000 € pri dobrej kúpe môže vydržať bez veľkej investície a po 3 rokoch ho môžete predať za viac než polovicu. Ak vyberiete žiadaný model... Napríklad Octavia, Fabia, Golf, Passat, ale aj mnohé Audi, BMW a Mercedesy. Roky sa predávajú za takmer rovnaké sumy! Pri niektorých inzerátoch si klepem na čelo. Spočítajme to. Kúpa jazdeného vozidla 4000 €, servis a údržba na 3 roky 1000 - 1500 €. Následný predaj 2500 €. Strata bude vo výške 2500 – 3000 € (niekedy možno len 1000 €). Ak sa v autách nevyznáte a skoro nič si neopravíte sami, toto je pre vás najlepšia voľba. Ak sa začne kaziť alebo len máte zlú predtuchu, rýchlo sa ho zbavte!


Ak jazdíte veľa (30 000 km za rok) a pokukujete po autách okolo 10 000 €, je lepšie na ňom jazdiť maximálne rok a predať ho. Takto do opráv možno nevrazíte ani euro. Môže sa stať, že na predaji ešte pár stoviek zarobíte. Ale na také točenie áut musíte mať šťastie, čas a musíte autám dobre rozumieť. Inak sa to môže vypomstiť. Ak totiž autom robíte 2000 - 2500 km mesačne, za 4-5 mesiacov máte 10-tisíc km. Ak kúpite auto po čerstvom servise, super. Dáte ho preleštiť, dobre nafotíte a po krátkej dobe dáte inzerát za 11 000 € a viac. Pokojne sa môže stať, že ho za takú sumu predáte. Čiže namiesto výdavkov zarobíte, alebo neprerobíte.


 

Aké auto vybrať pre časté striedanie?

Na točenie áut si musíte vyberať autá, po ktorých je dopyt. Ak kúpite niečo atypické, nezbavíte sa ho ako je rok dlhý. Musíte sledovať vývoj cien a mať kšeftársku povahu. Ak to chcete robiť poriadne, zožerie to veľa času. Skúste to. Ak na 2-3 autách prerobíte, bude lepšie sa na to vykašlať a venovať čas niečomu produktívnejšiemu.

Striedať lacné autá pre zisk nemá zmysel


Točiť autá do 3000 eur nemá po ziskovej stránke zmysel. Jedine že sa vám podarí nájsť niečo, čo má hodnotu väčšiu, a predávajúci to nevie. Pri tých nízkych sumách hrozí, že síce budete mať spoľahlivé auto, ale nik zaň požadovanú sumu nezaplatí. Ako je na Slovensku bežné, každý by chcel všetko zadarmo, s plnou nádržou a ešte mu to odviezť domov. :)


Kedy má zmysel striedať staré jazdené vozidlá?
 

Točiť staršie jazdenky má zmysel, ak si viete veci porobiť sami. Vtedy sa na tom dá aj zarobiť. Kúpite auto s chybou, prípadne trochu búrané za málo peňazí, zoženiete lacný použitý diel a auto obratom ruky dáte na inzerát.

Na otázku z nadpisu neexistuje jednoznačná odpoveď pre každého. Je to individuálna záležitosť. Ak sa na to cítite a ste ochotný riskovať, môžete skúsiť auta točiť. Ak ste konzervatívny človek, ktorý berie auto ako presúvadlo, ktoré musí jazdiť, riskovať so striedaním starých nemá zmysel.