Je neuveriteľné, ako rýchlo letí vývoj v automobilovom priemysle dopredu. Zároveň vidieť, kto doň investuje najväčšie prostriedky a preráža cestu ostatným. Možno to znie trochu nadnesene, ale Mercedes-Benz, resp. koncern Daimler AG, naozaj predstavuje mnoho technológií ako prvý a čo je ešte dôležitejšie, dokáže ich dotiahnuť až do sériovej výroby a ukázať smer, ktorým sa neskôr vydajú ostatní. Pravdepodobne je to aj prípad tejto obrovskej dotykovej obrazovky naprieč celou šírkou palubnej dosky. Fabrika ju nazvala MBUX Hyperscreen a do sveta ju pošle v pripravovanou luxusnom elektrickom sedane EQS.

K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.

Vraj pocta jednoduchosti

„Prostredníctvom hyperobrazovky MBUX sa z našej dizajnovej vízie stáva skutočnosť,“ hovorí Gorden Wagener, šéfdizajnér Daimler Group. „Fascinujúcim spôsobom spájame technológiu s dizajnom. To zákazníkovi poskytuje bezkonkurenčný používateľský komfort. Máme radi jednoduchosť. V prípade systému MBUX sme dosiahli novú úroveň,“ dodáva ďalej. S tou jednoduchosťou by som to bral s rezervou, najmä ak sa človek zameria na technológie, ktoré automobilka pri jej výrobe a obsluhe používa. Pozostáva totiž z niekoľkých vzájomne pospájaných obrazoviek ukrytých pod spoločným krycím sklom (výnimkou sú len reálne výduchy klimatizácie po stranách palubnej dosky).

Zobrazovacia časť je klenutá a má aktívnu šírku takmer 141 cm, aby však technológovia dosiahli klenutý tvar, krycie sklo tvarujú pri teplote 650 °C. Navyše museli zabezpečiť to, aby boli informácie na ňom zobrazované bez skreslenia po celej šírke. Povrch z kremičitanu hlinitého je vraj extrémne tvrdý a vybavený ďalšou antireflexnou vrstvou. Intenzitu podsvietenia reguluje niekoľko svetelných senzorov a samostatná kamera.

K bezpečnostným opatreniam patria predurčené body zlomu vedľa bočných ventilačných dýz, ako aj päť držiakov, ktoré vďaka svojej voštinovej štruktúre pri náraze cielene povolia.

Zabaví sa aj spolujazdec

Vlastnú zobrazovaciu plochu má pred sebou aj spolujazdec. Tá je spojená so senzormi v jeho sedadle, takže ak vodič cestuje sám, displej sa môže zmeniť na dekoračnú plochu. Množstvo a rozmiestnenie zobrazovaných informácií sa dá individualizovať, alebo prednastaviť v siedmich  konfiguráciách. Zaujímavé je aj použitie 12 aktívnych vibračných členov pod povrchom, ktoré sa starajú o spätnú väzbu pri potvrdzovaní jednotlivých príkazov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Daimler AG