Napriek skokovému downsizingu, ktorý zredukoval pôvodný štvorlitrový osemvalec na polovicu, nie je možné neobdivovať, čo sa konštruktérom v prípade nového motora AMG M139L podarilo.

Tento dvojlitrový radový štvorvalec poznáte z nových Mercedesov SL 43 a AMG C 43 4Matic, v novom najsilnejšom „Céčku“ však technici posunuli jeho parametre na novú úroveň. Znížili jeho kompresný pomer z 10:1 na 9:1, použili väčšie turbo a vyhnali jeho výkon na neuveriteľných 476 koní pri 6725 ot./min. a 545 newtonmetrov od 5250 do 5500 ot./min. Krútiaci moment je o niečo nižší, ale rovnaký počet koní mala aj slabšia verzia motora 4.0 V8. Pri objeme 1991 centimetrov kubických je to neskutočných 239 koní na liter.

Kvôli eliminácii turboefektu má aj C 63 elektrické turbo schopné pomôcť turbíne vo chvíľach, keď nemá dostatok výfukových plynov a samotnému spaľovaciemu motoru navyše zľahka pomáha do otáčok štartér generátor. Na dvojliter nadväzuje deväťstupňová automatická prevodovka AMG Speedshift MCT-9G, ktorá má namiesto klasického hydrodynamického meniča viaclamelovú mokrú spojku, tým ale pohonná sústava nekončí.

Vrcholné AMG dostalo permanentne budený synchronny elektromotor, ktorý je spolu s dvojstupňovou prevodovkou integrovaný do jedného celku so zadným diferenciálom. Automobilka tomuto usporiadaniu hovorí Hybrid P3.

Elektrická jednotka poskytuje ďalších 204 koní, 320 Nm a Mercedes preto uvádza systémový výkon 680 koní a maximálny krútiaci moment až 1020 newtonmetrov. To všetko novinke spoločne s variabilným pohonom 4Matic+ (auto môže jazdiť aj ako elektrická štvorkolka) dáva impozantnú dynamiku. Z miesta na stovku zrýchli za 3,4 sekundy, a ak si objednáte paket AMG Driver's, posunie sa najvyššia rýchlosť auta z 250 na 280 km/h, respektíve 270 km/h, ak dáte prednosť kombíku.

Ak by sme týmito údajmi naše predstavenie AMG C 63 S E Performance ukončili, možno by sa strata štyroch valcov a nepochybne zaujímavejšieho zvuku V8 dala ospravedlniť. Lenže tento automobil má aj svoju temnejšiu stránku, ktorá by nemala ostať neodhalená. O čom je reč?

V prvom rade by sme mali upozorniť na nesúlad v uvádzanom maximálnom krútiacom momente. Vôbec totiž nie je jasné, kde Mercedes zobral 1020 Nm, keď dvojliter má 545 Nm a elektromotor 320 Nm. Hádame, že ide o hodnotu, ktorej pomáha priame násobenie dvojstupňovou prevodovkou, lenže triky tohto typu nemajú so skutočnými parametrami nič spoločné.

Druhá vec, ktorá bije do očí, je reálny výkon elektromotora. Tých 204 koní je špičková hodnota, ktorú dostanete len na 10 sekúnd, potom vám dokáže poskytnúť 95 koní, takže zrazu máte zo 680 „len“ 571 koní.

Ďalším problémom je, že prídavný lítiovo-iónový akumulátor umiestnený nad zadnou nápravou síce má 89 kg, ale jeho kapacita je len 6,1 kWh. To je ekvivalent zhruba 2,4 litra benzínu a samotný Mercedes priznáva, že to stačí len na 13 km v čisto elektrickom režime.

Ak si predstavíte jazdu po diaľnici konštantne vysokou rýchlosťou, je jasné, že po pár kilometroch máte baterku vybitú (ak teda nezvolíte mód, ktorý udrží jej stav alebo ju nabíja, ale to je na úkor spotreby). A to znamená, že z 680 koní máte zrazu 476 koní a hromadu balastu na palube.

Ešte zaujímavejšie začne vyzerať porovnanie s predchodcom vo chvíli, keď dáte vedľa seba ich hmotnosti. Už osemvalcový model vážil pomerne neskromných 1730 kg, štvorvalcový hybrid má však pohotovostnú hmotnosť 2111 kg a kombík dokonca 2145 kg! Inak povedané... kým AMG s V8 ponúkalo konštantných 295 koní na tonu, jeho štvorvalcový nástupca má po vybití baterky 225 koní tonu.

Ani s plne nabitým akumulátorom to ale nie je zase taká sláva. Na desať sekúnd síce dostanete 322 koní na tonu, potom vám však musí stačiť 270 k/t. A to znamená, že väčšinu času bude novinka pomalšia ako starý model.

AMG C 63 je samozrejme plug-in hybrid, jeho 6,1-kWh baterku môžete nabiť zo zásuvky.

Mercedes samozrejme vie, čo jeho zamestnanci stvorili, takže sa vývojové oddelenie pokúsilo zamaskovať obrovský nárast hmotnosti obvyklými trikmi. Predĺžili rázvor o 10 mm, zväčšili rozchod prednej nápravy, takže celá predná časť je teraz o 76 mm širšia. Predok auta bol navyše predĺžený o 50 mm a celková dĺžka poskočila v porovnaní so štandardným „Céčkom“ o 83 mm.

AMG dostalo v rámci sériovej výbavy riadenie zadnej nápravy, pričom kolesá je možné natočiť maximálne o 2,5 stupňa. Auto má tuhšie silentbloky, riadenie s premenlivým prevodom a prepracovaná bola tiež predná náprava. Zavesenie pracuje s oceľovými pružinami a adaptívnymi tlmičmi.

V základe dostanete 19-palcové disky, za príplatok vám ale Mercedes prihodí dvadsiatky. Niečo podobné platí tiež pre brzdy. Buď oceľové kotúče, alebo karbón-keramiku na objednávku, pričom v oboch prípadoch dostanete šesťpiestikové predné a jednopiestikové zadné strmene.

Nemci pripomínajú, že vodič bude mať k dispozícii osem jazdných režimov, okrem iného aj Drift Mode, nechýba štvorstupňová rekuperácia a pochválili sa tiež tým, že na baterky môžete jazdiť rýchlosťou „až 125 km/h“. A priemerná spotreba? Už spomínaných 6,9 l/100 km, plus 11,7 kWh/100 km. A reálne? Necháme sa prekvapiť... 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

zdroj: Mercedes