Aktualizované 16.00 h: Ropa cez južnú vetvu ropovodu Družba opäť tečie. S odkazom na vedenie ruského podniku to uviedla agentúra RIA. Priemerná cena litra benzínu v reakcii aj na dnešný vývoj klesla na 1,784 eura a cena litra motorovej nafty sa znížila na 1,820 eura.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aktualizované 11.45 h: Hovorca Slovnaftu Anton Molnár oznámil českej tlačovej agentúre ČTK, že MOL spoločne so Slovnaftom zaplatili Ukrajine za tranzit ruskej ropy a urobili tak po súhlase všetkých zúčastnených strán.

Ukrajinská prepravná spoločnosť pozitívne reagovala na návrh spoločností Slovnaft a MOL uhradiť tranzitné poplatky za prepravu ropy južnou vetvou ropovodu Družba. Slovnaft platbu už previedol na účet spoločnosti a očakáva, že na základe tohto sa v najbližších dňoch dodávka ropy obnoví. S daným riešením súhlasila i ruská strana,“ uviedol pre ČTK Anton Molnár.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bez informácie z ukrajinskej strany zatiaľ nevieme nič konkrétne, ale odpoveď na predchádzajúcu otázku je: Nie. Snáď nie. A možno.

Teda „nie“, nie je momentálne žiadny dôvod robiť paniku a zbytočne tvoriť na pumpách dlhé fronty. „Snáď nie“, berte len ako mierne pesimistický postoj, pretože vždy môže byť horšie a v tejto chvíli sa skutočne nič vylúčiť nedá. „A možno“, lebo ceny na pumpách vcelku pravidelne odpovedajú na zmeny s väčšou hystériou, ako by mali, takže táto reakcia by nás ani trochu neprekvapila.

Aby sme pumpárom hneď nekrivdili, mali by sme dodať, že od 31. júla ceny motorových palív opäť mierne spadli, ale zároveň platí, že sa toto klesanie zároveň zastavuje. Koncom minulého mesiaca stál liter naturalu v priemere 1,833 eura, dnes je to len o štyri centy menej a za liter nafty dáte aktuálne priemerne 1,861 eura, čo je iba o päť centov menej ako v závere júla.

Čo bude ďalej, to ovplyvní až nasledujúci vývoj. Ak sa situácia vysvetlí a dodávky budú obnovené, nič sa nedeje. Vlastne... niečo predsa už áno.

Akcie maďarského petrochemickej spoločnosti MOL, pod ktorý patrí i Slovnaft, v priebehu piatich dní spadli o takmer 20 percent, z toho o 14 percentných bodov v priebehu posledných 24 hodín.

Zároveň platí, že ich volatilita, respektíve kolísanie, je v posledných mesiacoch značné a je dobré pripomenúť, že si maďarská vláda vyjednala dodávky výrazne zlacnenej ruskej ropy priamo v Moskve a momentálne na nich i dobrých vzťahoch s Putinovým režimom kráľovsky zarába. Je preto asi na mieste otázka, či ukrajinská vláda týmto netrestá Orbána, problém je akurát v tom, že sa momentálne vyschnutá Družba dotýka i Slovenska a Česka, ktoré Ukrajine príkladným spôsobom pomáhajú.

MOL zatiaľ evidentne na svoje železné rezervy siahnuť nemusel, ale vyčkávať v tejto chvíli by bolo nebezpečné. Aj preto sa Maďari ponúkli, že tranzitný poplatok Transnefťu ukrajinskej spoločnosti uhradia a potom si ho budú nárokovať u Rusov. Reakciu na ich návrh sme však zatiaľ nezaregistrovali.

Česi tvrdia, že počítajú ešte s niekoľkodňovým výpadkom a zároveň tvrdia, že ich aktuálny stav nijako neohrozuje. Ich rafinérie majú zásoby na dvanásť dní a Štátne hmotné rezervy majú v zásobníkoch ropu na ďalších 80 dní.

Len pripomíname, že ropovod Družba začína v Rusku pri východnom brehu rieky Volgy a v Bielorusku sa rozdeľuje na dve vetvy. Severná vedie do Poľska a Nemecka, južná cez Ukrajinu na Slovensko, do Maďarska a ČR. Tranzit severnou časťou podľa dostupných informácií funguje normálne, pričom denné dodávky z ruskej strany sa pohybujú okolo 250 tisíc barelov.

zdroj: Depositphotos 1, 2, 3