Vyzerá to, že sa nedávna pesimistická prognóza vývoja cien surovín potrebných k produkcii akumulátorov, o ktorej sme písali vlani na jeseň, začína skutočne napĺňať.

Napríklad analytici austrálskej spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence (BMI) už v októbri minulého roka pripomínali, že „financovanie projektov spojených s ťažbou lítia stále nie je dostatočné a zároveň je príliš pomalé, takže na trhu kvôli tomu vzniká deficit, ktorý firmy nedokážu kompenzovať.“

BMI vtedy zároveň upozorňovala, že po desiatich rokoch poklesu cien batériových článkov existuje reálna možnosť zastavenia tohto trendu a zároveň predpovedala, že kvôli tomu hrozí nielen ďalšie zdražovanie automobilov ale tiež spomalenie nástupu elektrickej mobility. A súčasnosť?

Cena lítia v porovnaní s prvým štvrťrokom vystrelila o dve tretiny, a ak by sme ju porovnali s rovnakým kvartálom minulého roka, jeho cena stúpla až o 640 (!) percent. O niečo lepšie je na tom kobalt, ale medziročné zdraženie o 53 percent tiež nedáva dôvody na optimizmus.

„Lítium a kobalt sú kľúčové suroviny na výrobu batériových článkov pre elektromobily. Celosvetový dopyt po nich je obrovský a ženie ceny stále vyššie,“ oznámil v utorok v Mníchove Bertram Brossardt, generálny riaditeľ Bavorského podnikateľského zväzu (vbw). „Zaznamenali sme doslova explóziu cien niektorých zvlášť dôležitých komodít.“

Okrem dvoch spomínaných materiálov mal na mysli tiež nikel, ktorého cena v priebehu posledných dvanástich mesiacov vyskočila o 68 percent a lepšie na tom nie je ani titán (+ 169 %), hliník (+ 21 %) či chróm (+ 38 %). Bavorský podnikateľský zväz aj preto vyzval ku zníženiu závislosti na jednotlivých dodávateľoch, efektívnejšiemu využívaniu surovín a zvýšeniu podielu recyklácie. Je ale jasné, že aj toto zvyšovanie cien budú musieť nakoniec zaplatiť zákazníci v konečnej cene elektromobilov, ktoré európske politické špičky tlačia ako jediné správne riešenie.