Japonská senzácia v Amerike

Keď koncept Lexus LF-LC v roku 2012 ukázali na North American International Auto Show v Detroite, spôsobil obrovský rozruch. Fanúšikovia športových áut sa doň okamžite zaľúbili a uznanie vyjadrili aj motoristickí novinári. Porota ocenenia EyesOn Design Awards mu udelila cenu za najlepší koncepčný model autosalónu.  

Pre Lexus bol model LF-LC výnimočný. Predstavoval zhmotnenie snov o tom, aký má byť Lexus budúcnosti. Bol krásny a odvážny, mal úžasné tvary, ktoré sľubovali vzrušujúcu jazdu a skvelé emócie. Napriek tomu ho neplánovali uviesť do výroby. Bolo to auto stvorené pre elegantné ulice západného pobrežia Kalifornie, ale americké dizajnérske štúdio Calty Design Centre ho nevytvorilo ako praktické vozidlo určené na jazdu po verejných komunikáciách. Na druhej strane – bolo ťažké ignorovať ohlasy odborníkov a ódy verejnosti.  

Ako premeniť víziu na skutočnosť?

Keď sa vedenie Lexusu napokon rozhodlo nesklamať fanúšikov F-LC a uviesť na trh auto vytvorené podľa konceptu, hlavný inžinier Koji Sato sa ocitol v ťažej situácii. Počiatočné nadšenie vystriedali obavy. Mal premeniť vizionársky koncept na elegantné a praktické auto, ktoré sa bude podobať prototypu. 

Nie je tajomstvom, že väčšina konceptov nie je vhodná na bežnú jazdu a náklady na ich výrobu sú astronomické. Nemontujú do nich praktické vybavenie, nevyhnutné v bežnom automobile, ako sú airbagy alebo bezpečnostné systémy.  

Premeniť koncepčné auto do podoby vozidla na každodenné používanie sa zvyčajne končí rovnako – stratí väčšinu vlastností, ktoré ho robili atraktívnym a v konečnom dôsledku dostaneme bežné auto,  podobné mnohým iným. Ostré línie sa okrešú a dynamické tvary ustúpia praktickej karosérii, ktorá sa ľahko vyrába. Ale Koji Sato práve toto nechcel dopustiť. Spolu s tímom mali za úlohu vytvoriť auto snov a chceli ju zrealizovať. „Konštrukcia LC bola od čias vytvorenia nového LS  najväčšou výzvou, pred akou Lexus stál,” zhrnul Sato.

Na Lexuse LC pracovalo 4-tisíc ľudí!

Na jar 2012 prototyp LF-LC odovzdali dizajnérskemu centru Lexus v Japonsku. Koji Sato si uvedomoval, že projekt môže uspieť iba vtedy, ak dizajnéri a inžinieri budú úzko spolupracovať a budú tvorivejší ako kedykoľvek predtým. Do práce zapojili viac než 4000 ľudí.

Tím sa rýchlo zhodol na vytýčenom cieli. Produkčný LC mal mať všetko, vďaka čomu bol LC-LF taký atraktívny – dlhú, nízko položenú masku chladiča, strechu kupé, ktorá sa od kabíny smerom dozadu zvažuje, umelecky tvarované línie a precízne vypracované detaily. V nepretržitom procese zdokonaľovania sa tím postupne vysporiadal s každou prekážkou.  Napríklad, aby mohla byť maska chladiča položená dostatočne nízko, museli inžinieri zodpovední za zavesenie kolies svoje návrhy donekonečna upravovať. 

Lepší ako koncept

Výsledok ich práce takisto debutoval na autosalóne v Detroite o päť rokov po koncepte LF-LC. Mnoho členov dizajnérskeho tímu si myslí, že dizajn LC je dokonca ešte lepší ako koncept. Preto neboli prekvapení, keď nové kupé takisto získalo ocenenie EyesOn Design Award, tentoraz v kategórii najlepšieho produkčného auta, a cenu za najlepší interiér. Nasledujúci rok priniesol ďalšie ocenenia - cenu Car Design of the Year v kategórii produkčných automobilov a 10 Best Interiors časopisu Wards Auto. 

Lexus LC je najväčšie športové kupé v rade, založené na rovnakej modulárnej platforme GA-L ako limuzína LS. Benzínový LC 500 je vybavený motorom V8 s objemom 5,0 l a je spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Model s výkonom  464 k a s krútiacim momentom 540 Nm dosahuje rýchlosť 100 km/h za 4,7 sekundy. 

Hybridný LC 500h poháňa prvý štvorstupňový hybridný pohon Multistage Hybrid s celkovým výkonom 359 koní a  pozostáva z 3,5-litrového motora V6 a elektrického motora s výkonom 179 koní s krútiacim momentom 300 Nm, ktorý je k dispozícii okamžite, od nulových otáčok. LC s týmto pohonom dosiahne stovku za 5 sekúnd.

Nová platforma GA-L umožňuje veľmi vysokú tuhosť karosérie a výrazné zníženie ťažiska. Na vytvorenie strechy aj dverí bol použitý pevný, no ľahký plast zosilnený uhlíkovými vláknami CFRP.  Dverové plášte, veko batožinového priestoru a masky sú z hliníka a rám karosérie kupé z ocele s vysokým stupňom tuhosti. V štvormiestnom interiéri nájdeme displej s 3D efektom, novú multimediálnu obrazovku s touchpadom a veľký farebný HUD projektor. Bezpečnosť jazdy zaručuje súbor bezpečnostných technológií Lexus Safety System+, ako aj integrované riadenie jazdnej dynamiky.