Nástup európskej elektromobility je pomalší, než si predstavitelia automobiliek a EÚ predstavujú. Svoje ambície nahnať ľudí za volanty elektrických áut preto Európska komisia podporuje stále agresívnejšou politikou a pod zámienkou „zelenších“ zajtrajškov priťahuje kohútiky tak, že sa ceny áut so spaľovacími motormi a elektromobilov možno vyrovnajú naozaj ešte skôr, než predpovedajú analytické spoločnosti. Už menej sa však hovorí o tom, že nepôjde o znižovanie cien elektrických áut, ale zvyšovanie cien áut so spaľovacími motormi. Spolu s tým dôjde k postupnému nárastu daní za fosílne autá a zdražievaniu benzínu a nafty. Tento prístup víta aj Herbert Diess, aktuálny šéf koncernu VW. O téme vyššieho daňového zaťaženia fosílnych palív hovoril už dávnejšie, teraz ju vyťahuje na svetlo znova. 

Musíme obmedziť prístup k fosílnym palivám

Herbert Diess v rozhovore pre agentúru DPA totiž dosť ultimatívne vyhlásil, že bude potrebné obmedziť prístup k fosílnym palivám. Podporuje zvyšovanie ich cien až do tej miery, že sa majiteľom áut so spaľovacími motormi ekonomicky nevyplatí ich prevádzkovanie. Kritizuje aj nezmyselnú dotáciu nemeckej nafty a tvrdí, že benzínové plug in hybridy sú dnes podobne efektívne a v niektorých oblastiach dokonca efektívnejšie už aj na väčšie vzdialenosti.

Pravdou je, že výroba a predaj elektrických áut je pre automobilky zatiaľ stratová záležitosť, Diess preto volá po umelých legislatívnych zásahoch vo viere, že to k elektromobilom naženie viac zákazníkov. Kým sa však výroba elektrických áut začne vyplácať a generovať zisk, treba ju dotovať. Podľa Diessa by sa tak malo stať práve z vyššieho daňového zaťaženia fosílnych palív. Týmto vyhlásením si pravdepodobne veľa popularity nezíska, faktom však je, že po afére Dieselgate otočil koncern VW kormidlom a zmenil smerovanie výlučne k elektromobilite. Ak by sa ukázalo, že je to predsa len slepá ulička a Európa nedokáže vyprodukovať dosť „zelenej“ elektrickej energie (navyše za dostupnú cenu), koncern VW a spolu s ním aj veľa iných automobiliek by mohli mať vážny problém. Elektromobily ako také sú už dnes na veľmi vysokej úrovni, problematická je však nabíjacia infraštruktúra a ako sa ukazuje, veľké otázniky visia aj nad budúcou cenou elektrickej energie určenej na dobíjanie elektromobilov.

zdroj: Reuters, Clean Energy Wire