Kým v USA, kde mediálne známa aféra Dieselgate vypukla, sú k naftovým motorom relatívne zhovievaví a po splnení prísnych emisných podmienok z nich nerobia celosvetové „zlo“, Európa sa k nim postavila chrbtom. Výsledkom legislatívnych opatrení kombinovaným s často nezmyselnými a panickými mediálnymi kampaňami je masívny prepad ich predajov a popularity. Pod vplyvom nastupujúcej elektrifikácie sa navyše zdá, že práve v elektrike a benzínových motoroch nájdu zákazníci spásu a nafta sa z ponúk automobiliek skutočne vytratí. Koncern Volkswagen (okrem iných) to vidí inak a tvrdí, že jeho naftové motory TDI prežijú.

Úsmev Sebastiana Willmanna na fotke je síce trochu marketingovo gýčový, ale je za ním dôvera v naftové motory TDI. Vraj tu s nami budú ešte minimálne 20 rokov.

Za diesel v skutočnosti nemáme náhradu

Sebastian Willmann z vývoja naftových motorov TDI je presvedčený, že turbodieselom ešte zďaleka neodzvonilo. Ich vývoj aj pod mediálnym a legislatívnym tlakom totiž poskočil natoľko, že dávno vyriešili hlavné problémy s oxidmi dusíka aj pevnými časticami, za ktoré boli tak pranierované. Ešte zásadnejším problém sa však ukazuje to, že za naftové motory zatiaľ nemáme adekvátnu náhradu. Najmä vo veľkých a ťažkých autách určených na dlhé vzdialenosti sa moderný naftový motor ukazuje ako najefektívnejší pohon. Vozí so sebou najviac energie (nafta má na liter objemu ešte vyššiu výhrevnosť ako benzín), vďaka novým technológiám je reálne podstatne „čistejší“ než v minulosti a stále má potenciál a priestor na zlepšovanie. Podľa Willmanna sa ukazuje, že práve v reálnej prevádzke sú dnes naftové motory pre určité autá nenahraditeľné. Koncern Volkswagen nad nimi preto nad nimi neláme palicu, ale naopak pokračuje v ich vývoji.

Autá s konvenčnými spaľovacími motormi masívne prechádzajú k reverzibilným alternátorom, ktoré sú schopné štartovať motor. Treba poznamenať, že francúzsky koncern PSA prišiel s týmto progresívnym riešením už pred niekoľkými rokmi. Alternátor v motore 2,0 TDI Evo dodá pri štartovaní výkon 2 kW a krútiaci moment 60 Nm (po dobu 5 sekúnd).

Vývoj pokračuje

Dôkazom Willmannových slov má byť aj nový celohliníkový naftový motor 2,0 TDI Evo. Ten do praxe, okrem iného, prináša napríklad aj systém dvojitého zachytávania oxidov dusíka pomocou katalytickej redukcie SCR, kedy sa jeden záchytný katalyzátor SCR nachádza vpredu za turbodúchadlom a pod autom (za filtrom pevných častíc) ďalší. Ten má za úlohu „dočistiť“ spaliny od oxidov dusíka, ktoré prešli prvým katalyzátorom a nestihli zreagovať na neškodný dusík. Technológií na čistenie spalín však používa motor TDI Evo viac. Rovnako, či podobne sú na tom však aj naftové motory vybraných konkurenčných automobiliek. Hoci sa totiž zdá, že naftové motory patria minulosti, výrobcovia na nich stále pracujú a objavujú nové možnosti zlepšovania ich efektivity. Pre úplnosť však treba dodať, že rovnako rýchlo sa pracuje aj na benzínových motoroch. Sebastain Willmann vie, že tu naftové nebudú večne, podľa jeho slov sa však zo segmentu diaľkovej automobilovej dopravy, či z veľkých SUV minimálne najbližších 20 rokov určite nevytratia.

Audi sa rozhodlo aj svoje športové modely S4 osadiť výlučne naftovými motormi (v Európe). Motor 3,0 TDI tu má 255 kW (347 k), 700 Nm, z 0 na 100 km/h ho dostane za 4,8 s.