Výklopné, zásuvné, otočné, alebo inak odkrývajúce sa svetlomety sú pre nás autičkárov stále fascinujúce. Hlavný dôvod ukončenia ich použitia bola bezpečnosť. Chodci a cyklisti pri strete s autom s otvorenými svetlami trpeli ohromne zbytočnými poraneniami. Svetlomety naviac mali ostré hrany, ktoré by pri strete s človekom mohli mať fatálne následky aj pri nízkej rýchlosti (keďže je povinné svietenie i počas dňa, mohlo by k neželaným následkom dochádzať oveľa častejšie a toho, kto by si dal na takéto kultové auto nejaké aftermarketové denné svietenie, by sme mohli označiť za barbara, alebo za tuzera). Otvorené svetlá navyše zásadne zhoršovali aerodynamiku pri vyšších rýchlostiach. Prečo vôbec vznikli? Dizajnéri a konštruktéri v minulosti nemali na výber. Ak chceli zlepšiť aerodynamiku, museli sa uchýliť k tomuto riešeniu, lebo dovtedy známe svetelné zdroje boli priestorovo veľké.

Časté problémy

Na druhej strane, nevýhodou bol zvyčajne mechanizmus veľmi náchylný na poškodenie. Celkom bežný jav bolo nesynchrónne otváranie. V tomto veľkom videu si môžete pozrieť tie najkrajšie a najfascinujúcejšie mrkačky, o ktorých sme ako malí snívali. 

Výklopné hlavné osvetlenie automobilu prvýkrát použili ešte v roku 1935. Mal ho exkluzívny a drahý Cord 810/812. Dizajnéri si uvedomili jeho výhodu a používali ho aj pri lietadlách. Medzi najznámejšie mrkačky môžeme zaradiť staršie Ferrari (308, 328, 348, 355, Mondial t, 465 Daytona, 456, Testarossa, F40), Lamborghini (Miura, Countach, Diablo, Jalpa), Porsche 928, 924, 944 a 948, Porsche 911 slant nose, Honda NSX, BMW M1 a rad 8, Chevrolet Corvette C3, C4 a C5, Lotus Esprit, Fiat X1/9, Ford Probe, Toyota MR2 a Celica 5 gen., alebo u nás veľmi populárna Mazda MX-5 NA prvej generácie. Vždy, keď tieto auta vidíme, naplní nás to nostalgiou a trochu aj smútkom...