Š 1202 zostáva dodnes v pamäti mnohých jej užívateľov, či priaznivcov ako najlepšia úžitková Škoda v histórii. Šlo o poslednú evolúciu úžitkových modelov založených na rámovej konštrukcii s klasickým usporiadaním pohonu, teda vpredu uloženým motorom a pohon zadnej nápravy. Jej výnimočnosť však nespočívala len v dobrej a rokmi cibrenej konštrukcii zohľadňujúcej účel použitia, ale najmä v dimenzovaní jednotlivých komponentov zabezpečujúce vysokú životnosť auta a neuveriteľnú širokospektrálnosť umožňujúcu stavbu všemožných druhov karosérií, či nadstavieb. A hoci vznikla vlastne len ako dočasná náhrada za Š 1203 (kvôli meškaniu jej sériovej výroby), šlo o vďačnejšiu konštrukciu, než jej nasledovník (najmä v oblasti spoľahlivosti a výdrže).

Zo skladových zásob

Prvý prototyp Š 1202 postavili konštruktéri už v roku 1959, teda v rovnakom čase, keď začali v mladoboleslavskej automobilke vyrábať aj prvú generáciu Octavie. Z nej preto Š 1202 prevzala mnoho komponentov (vrátane vybavenia interiéru). Niektoré však pre Š 1202 ešte vylepšili. Dôležitým detailom napríklad boli aj väčšie zadné združené svetlá s integrovaným cúvacím svetlom (v tom čase nadštandardný prvok, ktorý sa rok predtým objavil aj na autobusoch Š 706 RTO).

Zaujímavou verziou bol malý ťahač vytvorený z verzie pick-up. Predstavili ho v roku 1967 a náves niesol označenie N-1000. Nakoniec zostal len vo fáze prototypu. Národný podnik Orličan v Chocni nebol schopný zabezpečiť jeho sériovú výrobu.

Sériová výroba sa rozbehla na konci roka 1961, pričom s modernizáciou v roku 1963 vydržala úžitková škodovka vo výrobe až do roku 1968, kedy skončila produkcia verzií pick-up, pohrebných verzií a úžitkových dodávok. Osobné verzie STW De Luxe a sanitky potiahli na výrobných pásoch ešte o dva roky dlhšie. Poslednou štandardne vyrábanou verziou tak bola osobná Škoda 1202 STW, ktorej produkciu ukončili v roku 1971. Už menej sa však vie, že vo Vrchlabí mali stále na skladoch veľa náhradných dielcov a tak v roku 1973 vyprázdnili sklady a z vyskladnených dielcov postavili posledné 4 kusy Š 1202 STW. Práve tie (ak vôbec dodnes prežili) tento rok oslavujú svoje polstoročie. Celkovo vzniklo vo Vrchlabí 60 141 kusov modelu Š 1202.

zdroj: Škoda Auto

Posledné štyri kusy Š 1202 STW vo Vrchlabí zmontovali zo skladových zásob ešte v roku 1973.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov