Už pár rokov je v móde zobrať staré auto, vypitvať ho a do jeho útrob vložiť batérie s elektromotorom. Nič proti gustu, každý nech si so svojím majetkom robí to, čo uzná za vhodné. Zjavne sú však medzi nami aj takí, ktorí premýšľajú trochu inak. Presnejšie povedané, ich myšlienky utekajú presne opačným smerom.

Žiarivým príkladom je aj vyššie predstavený Frank Rothwell, ktorý vlastní Land Rover Series IIA z roku 1967. V továrni sa doň montoval 2,25-litrový naftový štvorvalec, rovnako veľký benzínový motor a radový šesťvalec s objemom 2,6 litra. Ako sa do jeho auta dostal parný stroj? 

Land Rover

Ako Frank hovorí vo videu, ktorý natočila partia okolo platformy DriveTribe založenej Clarksonom, Hammondom a Mayom: „Čo má človek robiť v nedeľu poobede? Zúčastnil som sa víkendovej akcie s parnými strojmi a všimol som si tam miniatúrne verzie týchto vozidiel. Pomyslel som si, že to musia byť skutočne dobrí inžinieri, aby postavili niečo podobné,“ dodáva Frank Rothwell, čím sa reč stočí k presne takému stroju stojacemu na dvore. „Áno, tamto je Elvia, ale podvádzal som, kúpil som si stavebnicu a postavil ju v garáži,“ pripomína.

Keď jeden nestačí

Jeden parný stroj mu ale nestačil. Potreboval ďalší, ideálne nejaký v životnej veľkosti. A práve vtedy ho napadlo, že by mohol parnú jednotku namontovať do iného vozidla. Ako sa to vyvíjalo ďalej, vidíte na fotografiách a môžete počuť aj od samotného Franka Rothwella vo videu.

Land Rover

Skúsil odhadnúť hmotnosť motora s prevodovkou a diferenciálmi a porovnať ich s hmotnosťou parného stroja. A pretože tam nebol veľký rozdiel, pustil sa do prestavby. Z preglejky najprv vyrobil napodobeninu parného agregátu, aby mal istotu, že ho tam po prípadných nutných úpravách dostane. A keďže všetko sedelo, vymontoval starý motor i predným diferenciálom a postupne vyrobil parnú zadokolku.

Pridal ručné ovládanie „plynu“, vyrobil niekoľko jednoduchých záložných brzdových systémov a Land Rover Series IIA poháňaný silou parného stroja s externým spaľovaním bol na svete. Nie je práve najrýchlejší. Frank priznáva, že maximálna rýchlosť jeho vehiklu je len 19 kilometrov za hodinu. A v kopci je rád, že ide aspoň 3 km/h. Ale viete, čo je na tom najlepšie. Jeho Mildred, ako auto nazval, má technickú, takže s ňou môže legálne na bežné cesty. Veď sa na to pozrite.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: DriveTribe