Podľa analytických údajov spoločnosti Dataforce bolo v roku 2019 až 96 % nových firemných vozidiel poháňaných výlučne motormi na fosílne palivá. Takto vysoký podiel výrazne kritizuje bruselská agentúra Transport & Environment, ktorá dopĺňa, že tento objem predaja bol z peňazí daňových poplatníkov dotovaný formou daňových výhod v celkovom objeme 32 mld. eur. Najväčším hriešnikom v podpore nákupou firemných áut na fosílne palivá je údajne Nemecko (12 mil. eur). Z Brusselu zaznieva veľká kritika a zároveň odporúčania EÚ, aby sa legislatívne zakotvila popora len pre elektrifikované firemné vozidlá. Ako vypočítavajú analytici, používaním elektromobilov by firmy v konečnom dôsledku ušetrili až 4300 eur na každé vozidlo (za aký čas, T & E neuvádza), nakoľko sú celkové náklady na vlastníctvo elektrického auta až o 9 % nižšie, než v prípade ekvivalentného firemného auta na naftu.

Najlepšie firemné auto je elektrické

V súčasnosti je z každých desiatich áut na cestách až šesť firemných, jednotlivé vlády tak majú v rukách nástroj, ako elektrifikáciu dopravy ešte urýchliť, tvrdí Transport & Environment. „Elektromobily sú momentálne najlepšou voľbou pre firemné flotily zohľadňujúce celkové náklady, nielen nákupnú cenu áut. Napriek tomu väčšinu firemných vozidiel stále poháňajú len motory na fosílne palivá. Prečo by mali daňoví poplatníci tak výrazne dotovať firemné autá produkujúce tak vysoké množstvá CO2?“ skúša to cez ekológiu Saul Lopez, manažér pre elektromobilitu z Transport & Environment. „Firemné vozidlá najazdia počas rovnakého obdobia výrazne viac kilometrov než súkromné autá, ich vplyv na životné prostredie je preto zásadnejší. Od roku 2025 by mohli byť firemné vozidlá výlučne elektrické,“ vyslovil ďalšiu odvážnu myšlienku Lopez.

Firmy vytvoria elektrické jazdenky

Z Transport & Environment zaznela zaujímavá myšlienka, že práve firmy by mali byť tie, ktoré zaplavia trh lacnými a dostupnými jazdenými elektromobilmi. Že má táto teória mierne medzery, je každému jasné, pravdou však zostáva, že aj dnes tvoria výraznú časť trhu s jazdenými autami bývalé firemné vozidlá. Aj preto Transport & Environment tlačí na to, aby boli legislatívne zakotvené pravidlá regulujúce výber vozidiel pre lízingové spoločnosti. Práve tie totiž z veľkej časti zásobujú firmy a v konečnom dôsledku výrazne formujú štruktúry firemných vozových parkov. Európska komisia sa k uvedenému zatiaľ stavia rezervovane, okrem ekológie totiž kontroluje aj ekonomiku EÚ a tá prílišným tlakom na ekológiu začína trpieť viac, než je zdravé. Situácii navyše nepomáha ani aktuálna situácia okolo koronavírusu, novým legislatívnym opatreniam súvisiacim s presadzovaním elektromobility sa však EÚ v blízkej budúcnosti rozhodne nevyhne.

zdroj: Transport & Environment