O novej emisnej norme Euro 7 sa toho už popísalo naozaj veľa a väčšinou sa všetky správy nesú v podobnom duchu. Že je príliš prísna, automobilkám výrazne skomplikuje život a že bude znamenať prakticky koniec malých a cenovo dostupných áut. A hoci sa to môže zdať len ako jeden z ďalších zbytočných nárekov automobiliek, ktoré napriek prekážkam neustále dosahujú kráľovské zisky a tak nás trochu ťahajú za nos, v skutočnosti sú dopady aktuálnej podoby novej emisnej normy Euro 7 naozaj závažnejšie, než by sa mohlo laikom na prvý pohľad zdať. Viac sa o nich rozrozprával Jaroslav Povšík z predstavenstva automobilky Škoda Auto.

Euro 7 zastavuje aj vývoj komponentov pre malé autá

Zaujímavé konštatovania Jaroslava Povšíka okolo aktuálnej podoby emisnej normy Euro 7 stoja rozhodne za pozornosť. Ako totiž upozorňuje, Euro 7 je skutočná hrozba. „Ľuďom je potrebné vysvetliť najmä detaily konca spaľovacích motorov v EÚ do roku 2035. Príprava na niečo také totiž musí začať dlho predtým. A ďalej že Euro 7 je šialený nástroj, ktorý nám zabráni vyrábať a homologizovať súčasné, najmä malé autá,“ hovorí Povšík. Pripomína, že sa to týka najmä modelov Fabia, Scala a Kamiq. „Dopad to bude mať aj na vývoj a ďalších homologizácií komponentov dôležitých pre prevádzku menších áut, ako napríklad pneumatiky, brzdy, či dokonca takých vecí ako klimatizácie a ďalšie,“ varuje Povšík. Upozorňuje, že aj zamestnanci sa pýtajú, či je spravodlivé takto obmedzovať automobily, zatiaľ čo všetky kúty sveta naďalej križujú tisícky 400-metrových kontajnerových lodí a nebo neustále pokrývajú desaťtisíce lietadiel. Zamýšľajú sa aj nad tým, že naftové kamióny sú všade v takej hustote, že sa prakticky nedajú nikde na normálnych cestách predbehnúť. „Zamestnanci sa sústreďujú na základné otázky ako to, či bude dosť práce, koľko zarobia, koľko si za svoje peniaze budú vedieť reálne kúpiť, či im zostane na mimopracovný život a či budú mať ich deti kde bývať,“ dopĺňa úvahy Jaroslav Povšík. „A to ešte nehovoríme o tom, koľko miliónov ton munície sa vystrieľa kúsok od našich hraníc, kde umierajú ľudia a ich deti. Nikto doteraz nezmeral, koľko emisií CO2, oxidov dusíka a iných jedov sa v tejto vojne produkuje a za ako dlho takýmto správaním prírodu a životné prostredie úplne dorazíme,“ rozhorčene doplnil.

Odchod do Bruselu

Zástupcovia vedenia celého koncernu VW majú namierené do Bruselu, kde chcú opäť lobovať za odklad normy Euro 7. „Osobne som už zažil podobné nájazdy do Bruselu, sám som tam bol najmenej štyrikrát. Naposledy tam od nás boli oceliari, aby politici v tom vzdialenom sídle EÚ odtrhnutom od bežného ľudského života, v spleti chodieb, vzťahov a korupcie vedeli, že si tam pre nich vieme prísť,“ zakončil Jaroslav Povšík.