Zahrievanie motora na voľnobehu je prežitok z dôb, kedy autá používali karburátor. Dnes stačí pred jazdou počkať 15 - 30 sekúnd.

Studený motor rozstrekuje palivo nedokonalo, to znamená, že nie všetko palivo sa vyparí. Riadiaca jednotka to samozrejme vyhodnotí a tak vstrekuje do spaľovacej komory viac paliva, výsledkom je bohatšia zmes. Benzín je však rozpúšťadlo a keď sa dostane na steny valcov tak rozpúšťa olej, studený olej je navyše príliš hustý a tak je mazanie horšie. Menej oleja na stenách valcov tak zvyšuje opotrebenie motora. Nové vysoko efektívne agregáty sa navyše na voľnobehu zahrievajú veľmi pomaly. Pri zohrievaní za studena dochádza aj k nadmernému riedeniu oleja s benzínom. Výsledkom je olej s horšími mazacími vlastnosťami. Studená prevádzka neprospieva ani naftovým motorom. Okrem riedenia oleja dochádza aj k nadmernému zanášaniu filtra pevných častíc (DPF), ktorého životnosť tak rýchlo skracujete.

Počkať 15-30 s po naštartovaní

Aký je teda ideálny postup? Naštartujte, počkajte 15 – 30 sekúnd a môžete vyraziť. Pokiaľ máte primrznuté okná, nič nepokazíte tým, že najskôr naštartujete, pustíte odmrazovanie okien a následne o 1-2 minúty oškrabete námrazu.


Nadmerné opotrebenie motora nie je jediným dôvodom, kvôli ktorému je vhodné vyraziť čím skôr po naštartovaní. Pri studených štartoch je vyššia aj spotreba. Ideálne je vyraziť pár sekúnd po naštartovaní a motor zahrievať pomalou jazdou. Takto zohrejete aj ostatné komponenty auta ako prevodovku, či diferenciály.


Zdroj: engineering explained
 

Studený štart auta s motorom V8 môže znieť aj takto dobre :)