Do štúdie sa zapojilo 2000 vodičov z Nemecka a USA. Výsledok? Podľa recenzentov šoféri podceňovali dojazd elektromobilov v porovnaní so svojimi každodennými reálnymi potrebami. Vo väčšine prípadov nepotrebovali najazdiť viac ako 250 km, čo bolo následne vyhodnotené ako ideálny dojazd elektromobilu, pretože na viac ako 90 percent všetkých jázd nám vraj stačí len 200 km. (Spomínate si, ako nám podobné odborné práce ešte nedávno tvrdili, že denne najazdíme len 40 km?)

Pozrime sa na to z iného pohľadu. Akokoľvek je dojazd 40, 200 alebo 250 km pre mnohých nepochybne dostatočný, vždy tu bude nejaké ALE. Čo urobíte v prípade, že prídete s vybitými baterkami, auto dáte na nabíjačku a v tom momente nutne potrebujete niekam vyraziť?

Choré dieťa potrebuje vyzdvihnúť zo školy, dorazí neohlásená návšteva a vy nemáte nakúpené, neočakávane musíte späť do práce... Tie alternatívy, kedy „sa niečo pokazí“, sú pestré ako náš každodenný život a potom je samozrejme na mieste otázka - chceme k nemu pridávať ďalšie jedno obmedzenie, ktoré môže spôsobiť, že sme v každom z vyššie uvedených príkladov nepojazdní?

Ak si stále myslíte, že z nášho pohľadu trochu zvláštne závery štúdie sú správne, máme inú otázku. Ak jazdíte alebo ste jazdili autom poháňaným spaľovacím motorom, tankovali ste alebo tankujete tak, aby ste mali dojazd 40, 200 alebo 250 kilometrov? Pokiaľ nám je známe, väčšina vodičov sa takto nechová. Každý si v nádrži ukladáme nejakú rezervu. Pre istotu. A to stále hovoríme o dopravnom prostriedku, ktorý v prípade nutnosti či náhlej potreby „nabijete“ na čerpacej stanici za 5 minút a zvýšite jeho dojazd na 500 či 1000 kilometrov.

Ani rýchlejšie nabíjanie nie je dokonalým riešením

Aj kvôli vyššie uvedenému si myslíme, že podobné „odborné“ štúdie sú mimo realitu. Samozrejme netvrdíme, že nejaký priemerný výsledok z nich nevypadne. Vypadne, ale pracovať sa s ním dá len do určitej miery a ani náhodou by sme vám ho nepodsúvali ako fakt, ktorému sa máte podriadiť.

Navyše si myslíme, že ani rýchlejšie nabíjanie nie je úplne riešením. Riešením je rýchle nabíjanie v kombinácii s poriadnym dojazdom tak, aby ste nemuseli zastavovať na nabíjačke každých 40, 200 či 250 kilometrov. A v ideálnom prípade, keď za podobný elektromobil nemusíte platiť dvojnásobok alebo skrátka viac, ako za bežné auto so spaľovacím motorom. Veľa štúdií s takýmito závermi ale nenájdete, nie sú v súlade s európskou doktrínou a tak ich nemá veľmi kto platiť.

Ak by sa dal elektromobil nabiť porovnateľne rýchlo, ako natankovať spaľovacie auto, veľa ľudí by na elektrické autá zmenilo názor.